“Kamu semua pulang, jangan sampai aku
patah-patahkan tulang-tulang kamu, jangan buat kacau di kampong,” Pak Jabbar
memberi amaran. Tetapi anak muda yang tidak dapat mengawal perasaan terus
menerpa ke arah Pak Jabar dengan niat mahu melepaskan penumbuk sulung. Belum
pun sempat penumbuk sulung sampai ke tubuh Pak Jabbar, sepasang lengan anak
muda ditangkap oleh Pak Jabbar. Anak muda itu di julang tinggi dan dilambung ke
udara.
Semasa tubuh anak muda yang dilambung mahu
jatuh ke tanah, Pak Jabbar mendepangkan kedua-dua belah tangannya menyambut
tubuh anak muda tersebut. Bila tubuh anak muda berada di atas sepasang tangan
Pakk Jabbar, dia terus mennjerit minta ampun. Serentak dengan itu anak muda
tersebut terkencing.
Saat Pak Jabbar mahu menghempaskan anak muda
itu ke bumi kawan-kawan anak muda segera melutut minta ampun pada Pak Jabbar
supaya kawan mereka tidak diapa-apakan oleh Pak Jabbar.
Datuk dan Zubir pun juga turut memainkan
peranan penting menenangkan serta menyabarkan Pak Jabbar. Api kemarahn Pak
Jabbar terus menurun dengan drastic sekali. Anak muda itu segera diletakkan
atas bumi. Dia tidak mampu berdiri.
“Bawa kawan kamu keluar dari kampong ini.
Jika aku lihat kamu semua berkeliaran dalam kampung ini, buruk padahnya. Masa
itu jangan salahkan aku,” Ujar Pak Jabbar.
“Baik Pak, taubat kami tak buat lagi perkara
macam ini. Kami tak akan kejar pencuri hingga kesini,” itu janji ketua kumpulan
ank muda.
“Bagus, lain kali kalau tangkap orang jahat,
serahkan pada polis, jangan buat undang-undang sendiri,” sambung Pak Jabbar.
Kumpulan anak muda segera bersurai dan
beredar dari kawasan tersebut. Kammi kembalimasuk ke warung milik Pak Jabbar.
Dan Zubir kembali menyambung kisah tentang Betawi.
“Awaak tahu, sejarah Jakarta ini cukup
panjang. Sejak dipanggil Betawi lagi, pennuh dengan cerita pahlawan jagoan
membela nasib rakyyat yang ditindas,” Zubir bagaikan member ceramah pada saya
dan datuk.
“”Setiap kampung di sini ada pendekarnya.
Mereka jadi banteng dan galaang ganti, kalau ada musuh mahu mengacau mereka
akan kedepan. Macam kata orang tua-tua, setiap hutan ada harimaunya,” Zubir
berhenti bercakap. Dia toleh kiri, toleh kanan.
“Hubungan antara seorang pendekar dengan
pendekar lain cukup erat dan rapat sekali. Begitu jjuga hubungan antara
pendekar dengan alim ulama, macam isi dengan kuku,” sambung Zubir. Gerak tubuh
dan cara dia bercakap mengingatkan saya pada tuan guru Haji Nawawi yang
mengajar ilmu Tasauf di surau kampung saya paqda setiap Selasa, selepas waktu maghrib.
TUBUH
Dilihat dari sisi, bentuk tubuhnyaq dan
tingginya saling tak tumpang macam ustaz tersebut. Cuma perbezaan yang ketara
ialah dari segi pengucapan bahasa. Zubir menggunkan dialek Jakarta (Betawi),
sedangkan Haji Nawawi bercakap dalam loghat Perak. Dan sesekali tersasul loghat
Kedah atau Pulau Pinang.
“Jagoan
(pendekar) memang perlu ada dan amat penting. Kalau sesebuah kampung didatangi
perompak, jagoan kampung tersebut merasa nama baiknya tercemar.
Orangyangmembuat kejahatan itu tidak menghormatinya, Bagi memulihkan namanya si
jaghoan itu akan berusaha menangkap orang yang membuat kejahatan tersebut,”
cukup bersemangat Zubir bercakap. Tetapi beberapa detik selanjutnya, Pak Jabbar
mengeluh panjang.
Dengan
ekor mata Zubir menyorot keadaan sekitar. Semuanya macam biasa, tiada perkara
ganjil terjadi.
“Kenapa
nampak resah,” datuk yang tadi banyak mendengar mula bersuara. Muka Jabbar
direnungnya. Biji mata Jamaludin sering berubah matlamat. Sebentar renung
batang hidung datuk, sekejap tatap wajahPak Jabbar. Zubir bagaikan enggan mahu
meneruskan cerita tentang bumi Betawi.
“Kenapa nampak resah?,” ulang datuk lagi.
“Tak
ada apa-apa,” jawap Pak Jabbar bersama segaris senyum panjang. Tetapi senyuman
itu tidak dapat membunuh keresahan yang bersarang dalam dada Zubir.
“”Kurang
senang dengan saya?” Tanya Zubir tiba-tiba.
”Kenapa
akku mesti kurang senang dengan kamu,” sanggah Pak Jabbar,, tanpa merenung muka
Zubir.
“Saya
banyak bercerita tentang Betawi pada tetamu-tetamu.”
“Eh
kamu, aku tak fikir ke arah itu,”
bersahaja Pak Jabbar menjawab. Semua yang ada di situ berpandangan sesama sendiri.
“Kamu
bercakap perkara yang benar,” ucap Pak Jabbar. Semua yang berada di situ
tersenyumdan menarik nafas panjang terutama sekali Zubir.
TENANG
Bila
suasana terasa tenang dan damai, Pak Jabbar mengulangi cerita zaman
pemerintahan Belanda. Dia menyebut perbezaan ekonomi rakyat peribumi dengan
kkaum pendatang (penjajah) amat jauh bezanya. Orang Belanda yang dipanggil tuan
besar hidup mewah. Sementara orang Betawi jadi pengemis di bumi sendiri. Duduk
di pondok using beratapkan rumbia.
“Paling
celaka pemerintah Belanda masa itu membenarkan orang Belanda memiliki tanah
seluas-luasnya. Tanah itu dirampas dari rakyat peribumi. Tetapi ada juga yang dibeli,” Ungkap Pak Jabbar.
“Tanah
itu mereka buat apa?” Jamaluddin menyoal.
“Mereka
jadikan ladang pertanian, yang mengusahakan tanah itu orang kita. Datuk nenek
kita,” jelas Pak Jabbar. Setiap kali Pak Jabbar berhenti bercerita, Zubir
anggukan kepala, mengiakan apa yang diungkapkan oleh orang tua tersebut.
Saya
lihat datuk mendengar penuh minat.. Tiada sebarang komentar yang terluah dari
kelopak bibirnya. Barangkali dalam hati kecilnya lanun yangsuka merampas hak
orang yang dijajahnya.
“Penjajah
ni di mana-mana sama,” Jamaludin mengeluh kecil sambil menelan air liur.
“Iya,”
angguk datuk..
“Para
petani yang mengusahakan tanah orang Belanda itu hidupnya tertekan, mereka
dikenakan cukai, sedangkan sebahagian besar hasilnya diserahkan pada pemilik
tanah. Sesiapa yang ingkkar dikenakan hukuman yang berat,” tanpa diminta Zubir
masuk campur.
“Keadaan
yang menimpa penduduk Betawi semakkin parah, bila tuan-tuan tanah yang dianggap
sebagai raja memelihara tukang-tukang pukul dan samseng sebagai penngutip
cukai,,” tambah Zubir.
“Betul
cakap kamu,” sahut Jamaludin.
Tetapi,,
kisah selanjutnya diserahkan oleh Zubir kepada Pak Jabbar untuk meneruskannya.
Alasannya, Pak Jabbar lebih tahu dan
banyak pengalaman.
Kata
Pak Jabbar , akibatt tekanan itu rakyat melawan dan muncul nama-nama seperti si
Pitung, Si Jampang, Macan Kemayoran, merreka di gambarkan sebagai pendekar
yang menentang Belanda, membela rakyat tertindas.
Ketika
menyebut nnama para pendekar tersebut, Pak Jabbar nampak bersemangat sekali.
Malah ada seketikanya dia memperliihatkan gaya dan cara pendekar itu bertarung.
HIBUR
Kami
yang berada di situ terhibur melihat gaya Pak Jabbar bercerita. Beberapa orang
yang lalu di tepi warung tidak ambil kisah dengan apa yang berlaku dalam
warung..
Pada
hemat mereka, Pak Jabbar yang secara diam-diam dikenali sebagai dukun
sedang meneranngkan sesuatu pada pelanggannya.
“Macam
si Pitung, jaguh silat dari Rawabelang ini suka merompak tapi, bagi penduduk
dia bukanlah penjahat biasa. Kerana yang di rompaknya adalah harta oorang
Belanda, terutama di kawasan Betawi dan Master Cornelis (Jatinegara). Semua
harta rompakan itu diberiikan kepada rakyat miskinn, kerana itulah si Pitung
dipanggil “Robinhood Betawi,,” tutur Pak
Jabbar.
“Memang,
dia pahlawan.”
Terdengar suara jeritan seseorang diluar warung. Kami segera menoleh ke arah tersebut. Seorang lelaki separuh baya berdiri betul-betul di depan pintu masuk warung. Tiada siapa yang tahu apakah dia mendengar perkara yang dibincangkan.
Terdengar suara jeritan seseorang diluar warung. Kami segera menoleh ke arah tersebut. Seorang lelaki separuh baya berdiri betul-betul di depan pintu masuk warung. Tiada siapa yang tahu apakah dia mendengar perkara yang dibincangkan.
No comments:
Post a Comment