Saturday, August 31, 2013

SIRI 282 (VS NOV 2004) JAGUH ORANG MISKIN

Kamu semua pulang, jangan sampai aku patah-patahkan tulang-tulang kamu, jangan buat kacau di kampong,” Pak Jabbar memberi amaran. Tetapi anak muda yang tidak dapat mengawal perasaan terus menerpa ke arah Pak Jabar dengan niat mahu melepaskan penumbuk sulung. Belum pun sempat penumbuk sulung sampai ke tubuh Pak Jabbar, sepasang lengan anak muda ditangkap oleh Pak Jabbar. Anak muda itu di julang tinggi dan dilambung ke udara.

Semasa tubuh anak muda yang dilambung mahu jatuh ke tanah, Pak Jabbar mendepangkan kedua-dua belah tangannya menyambut tubuh anak muda tersebut. Bila tubuh anak muda berada di atas sepasang tangan Pakk Jabbar, dia terus mennjerit minta ampun. Serentak dengan itu anak muda tersebut terkencing.

Saat Pak Jabbar mahu menghempaskan anak muda itu ke bumi kawan-kawan anak muda segera melutut minta ampun pada Pak Jabbar supaya kawan mereka tidak diapa-apakan oleh Pak Jabbar.

Datuk dan Zubir pun juga turut memainkan peranan penting menenangkan serta menyabarkan Pak Jabbar. Api kemarahn Pak Jabbar terus menurun dengan drastic sekali. Anak muda itu segera diletakkan atas bumi. Dia tidak mampu berdiri.

“Bawa kawan kamu keluar dari kampong ini. Jika aku lihat kamu semua berkeliaran dalam kampung ini, buruk padahnya. Masa itu jangan salahkan aku,” Ujar Pak Jabbar.

“Baik Pak, taubat kami tak buat lagi perkara macam ini. Kami tak akan kejar pencuri hingga kesini,” itu janji ketua kumpulan ank muda.

“Bagus, lain kali kalau tangkap orang jahat, serahkan pada polis, jangan buat undang-undang sendiri,” sambung Pak Jabbar.

Kumpulan anak muda segera bersurai dan beredar dari kawasan tersebut. Kammi kembalimasuk ke warung milik Pak Jabbar. Dan Zubir kembali menyambung kisah tentang Betawi.

“Awaak tahu, sejarah Jakarta ini cukup panjang. Sejak dipanggil Betawi lagi, pennuh dengan cerita pahlawan jagoan membela nasib rakyyat yang ditindas,” Zubir bagaikan member ceramah pada saya dan datuk.

“”Setiap kampung di sini ada pendekarnya. Mereka jadi banteng dan galaang ganti, kalau ada musuh mahu mengacau mereka akan kedepan. Macam kata orang tua-tua, setiap hutan ada harimaunya,” Zubir berhenti bercakap. Dia toleh kiri, toleh kanan.

“Hubungan antara seorang pendekar dengan pendekar lain cukup erat dan rapat sekali. Begitu jjuga hubungan antara pendekar dengan alim ulama, macam isi dengan kuku,” sambung Zubir. Gerak tubuh dan cara dia bercakap mengingatkan saya pada tuan guru Haji Nawawi yang mengajar ilmu Tasauf di surau kampung saya paqda setiap Selasa, selepas waktu maghrib.

TUBUH

Dilihat dari sisi, bentuk tubuhnyaq dan tingginya saling tak tumpang macam ustaz tersebut. Cuma perbezaan yang ketara ialah dari segi pengucapan bahasa. Zubir menggunkan dialek Jakarta (Betawi), sedangkan Haji Nawawi bercakap dalam loghat Perak. Dan sesekali tersasul loghat Kedah atau Pulau Pinang.

“Jagoan (pendekar) memang perlu ada dan amat penting. Kalau sesebuah kampung didatangi perompak, jagoan kampung tersebut merasa nama baiknya tercemar. Orangyangmembuat kejahatan itu tidak menghormatinya, Bagi memulihkan namanya si jaghoan itu akan berusaha menangkap orang yang membuat kejahatan tersebut,” cukup bersemangat Zubir bercakap. Tetapi beberapa detik selanjutnya, Pak Jabbar mengeluh panjang.

Dengan ekor mata Zubir menyorot keadaan sekitar. Semuanya macam biasa, tiada perkara ganjil terjadi.

“Kenapa nampak resah,” datuk yang tadi banyak mendengar mula bersuara. Muka Jabbar direnungnya. Biji mata Jamaludin sering berubah matlamat. Sebentar renung batang hidung datuk, sekejap tatap wajahPak Jabbar. Zubir bagaikan enggan mahu meneruskan cerita tentang bumi Betawi.

“Kenapa nampak resah?,” ulang datuk lagi.

“Tak ada apa-apa,” jawap Pak Jabbar bersama segaris senyum panjang. Tetapi senyuman itu tidak dapat membunuh keresahan yang bersarang dalam dada Zubir.

“”Kurang senang dengan saya?” Tanya Zubir tiba-tiba.

”Kenapa akku mesti kurang senang dengan kamu,” sanggah Pak Jabbar,, tanpa merenung muka Zubir.

“Saya banyak bercerita tentang Betawi pada tetamu-tetamu.”

“Eh kamu, aku tak fikir ke  arah itu,” bersahaja Pak Jabbar menjawab. Semua yang ada di situ berpandangan sesama sendiri.

“Kamu bercakap perkara yang benar,” ucap Pak Jabbar. Semua yang berada di situ tersenyumdan menarik nafas panjang terutama sekali Zubir.

TENANG

Bila suasana terasa tenang dan damai, Pak Jabbar mengulangi cerita zaman pemerintahan Belanda. Dia menyebut perbezaan ekonomi rakyat peribumi dengan kkaum pendatang (penjajah) amat jauh bezanya. Orang Belanda yang dipanggil tuan besar hidup mewah. Sementara orang Betawi jadi pengemis di bumi sendiri. Duduk di pondok using beratapkan rumbia.

“Paling celaka pemerintah Belanda masa itu membenarkan orang Belanda memiliki tanah seluas-luasnya. Tanah itu dirampas dari rakyat peribumi. Tetapi ada juga  yang dibeli,” Ungkap Pak Jabbar.

“Tanah itu mereka buat apa?” Jamaluddin menyoal.

“Mereka jadikan ladang pertanian, yang mengusahakan tanah itu orang kita. Datuk nenek kita,” jelas Pak Jabbar. Setiap kali Pak Jabbar berhenti bercerita, Zubir anggukan kepala, mengiakan apa yang diungkapkan oleh orang tua tersebut.

Saya lihat datuk mendengar penuh minat.. Tiada sebarang komentar yang terluah dari kelopak bibirnya. Barangkali dalam hati kecilnya lanun yangsuka merampas hak orang yang dijajahnya.

“Penjajah ni di mana-mana sama,” Jamaludin mengeluh kecil sambil menelan air liur.

“Iya,” angguk datuk..

“Para petani yang mengusahakan tanah orang Belanda itu hidupnya tertekan, mereka dikenakan cukai, sedangkan sebahagian besar hasilnya diserahkan pada pemilik tanah. Sesiapa yang ingkkar dikenakan hukuman yang berat,” tanpa diminta Zubir masuk campur.

“Keadaan yang menimpa penduduk Betawi semakkin parah, bila tuan-tuan tanah yang dianggap sebagai raja memelihara tukang-tukang pukul dan samseng sebagai penngutip cukai,,” tambah Zubir.

“Betul cakap kamu,” sahut Jamaludin.

Tetapi,, kisah selanjutnya diserahkan oleh Zubir kepada Pak Jabbar untuk meneruskannya. Alasannya,  Pak Jabbar lebih tahu dan banyak pengalaman.

Kata Pak Jabbar , akibatt tekanan itu rakyat melawan dan muncul nama-nama seperti si Pitung, Si Jampang, Macan Kemayoran, merreka di gambarkan sebagai pendekar yang menentang Belanda, membela rakyat tertindas.

Ketika menyebut nnama para pendekar tersebut, Pak Jabbar nampak bersemangat sekali. Malah ada seketikanya dia memperliihatkan gaya dan cara pendekar itu bertarung.

HIBUR

Kami yang berada di situ terhibur melihat gaya Pak Jabbar bercerita. Beberapa orang yang lalu di tepi warung tidak ambil kisah dengan apa yang berlaku dalam warung..

Pada hemat mereka, Pak Jabbar yang secara diam-diam dikenali sebagai dukun sedang meneranngkan sesuatu pada pelanggannya.

“Macam si Pitung, jaguh silat dari Rawabelang ini suka merompak tapi, bagi penduduk dia bukanlah penjahat biasa. Kerana yang di rompaknya adalah harta oorang Belanda, terutama di kawasan Betawi dan Master Cornelis (Jatinegara). Semua harta rompakan itu diberiikan kepada rakyat miskinn, kerana itulah si Pitung dipanggil “Robinhood Betawi,,”  tutur Pak Jabbar.

“Memang, dia pahlawan.”

Terdengar suara jeritan seseorang diluar warung. Kami segera menoleh ke arah tersebut. Seorang lelaki separuh baya berdiri betul-betul di depan pintu masuk warung. Tiada siapa yang tahu apakah dia mendengar perkara yang dibincangkan.


No comments:

Post a Comment