Saturday, August 31, 2013

SIRI 273(VS FEB 2004): USUNG KERANDA REPUT



          Berada dalam suasana gelap ditempat yang baru memang melemaskan. Langkah selanjutnya ialah menunggu risiko yang akan terjadi dengan seketul keazaman untuk melawan. Suara orang merintih, iramanya mula bertukar, sekejap tinggi sekejap merendah.
          “Allah yang Maha Besar, lindungilah hambamu ini,” berbunga doa dari kalbu yang ketakutan. Dan suara orang merintih lenyap, bertukar dengan bunyi ombak dan angin. Terdengar dedahan patah dan pokok rebah ke bumi dilanggar angin kencang. Diri seolah-olah berada dipinggir pantai.
          Dalam gelap pekat itu sekumpulan kelip-kelip muncul. Berlegar-legar didepan muka memberikan sekelumit cahaya, tetapi masih belum dapat memastikan apakah saya masih berada alam bilik atau ditempat lain. Kumpulan kelip-kelip hilang secara mengejut.
          “Ah…” hati mengeluh kecil.
          Dan dengan pasrah menanti kejadian selanjutnya.
          Apa yang dinantikan apa yang dibimbangkan menjadi kenyataan yang sunguh mendebarkan. Tidak pernah terfikir perkara begitu harus saya hadapi.
          Bagaikan putaran filem di layar tv, saya melihat sekumpulan orang sedang mengusung keranda yang ditutup dengan permaidani, orang yang mengusung bersamping dan bertanjak.
          Kira-kira sepuluh orang mengiring pengusung keranda, lima sebelah kanan, lima sebelah kiri. Orang sebelah kanan memukul kompang manakala yang disebelah kiri meniup seruling dengan irama yang sungguh menyedihkan. Saya menyaksikan kejadian dalam tempoh kurang lima minit.
          Saya kembali berada dalam dunia gelap gelita. Aneh, beberapa saat berikutnya, kegelapan bertukar menjadi terang. Terbentang didepan mata sebidang tanah perkuburan dengan nisan-nisan tua dari batu gunung dan batang kayu. Nisan dari kayu banyak yang sudah reput. Manakala dari batu gunung nampak hitam dibalut lumut. Seimbas pandang macam kepala manusia muncul dari perut bumi.
          Saat asyik melihat batu-batu nisan, cahaya terang segera bertukar menjadi gelap gelita kembali. Kemudian bertukar terang semula, silih berganti. Perkara itu berlaku selama tujuh kali. Masuk kali kelapan, terus terang macam siang.
          Lagi sekali saya berdepan dengan keadaan yang sungguh menyeramkan. Batu-batu nisan bergerak sendiri, tanah kubur merekah, rangka-rangka manusian bermunculan. Semuanya, bergerak serentak menuju kearah saya. Mereka cuba menangkap saya untuk diheret ke sebuah lubang yang penuh dengan mayat berdarah.
          “Tamar.”
          Suara ghaib yang hilang menjelma lagi, dari sudut mana suara itu datang tidak dapat dipastikan. Suara itu minta saya mendengar dan mengikuti pembacaan beberapa potongan ayat al-Quran yang bakal dilafazkannya. Permintaannya segera saya patuhi.
          “Baca sendiri,” katanya.
          Saya segera membaca dengan hati-hati dan teliti.
          “Bagus,” katanya.
          “Terima kasih,” saya membalas.
          “Mereka roh jahat, cuba mempengaruhi roh kamu supaya bersatu dengan roh mereka. Jika kamu lemah, kamu hancur, boleh jadi gila,” sambung suara itu, kemudian terus menghilang. Saya terus mengulangi ayat-ayat Quran tersebut sebanyak mungkin yang boleh.
          “Dummmmmmm.”
          Tanah kubur yang merekah terus meletup, batu-batu nisan berterbangan. Rangka-rangka manusia yang menuju kearah saya melambung di udara. Suasana terang bertukar gelap. Tulang-temulang yang bertaburan nampak bercahaya, macam kelip-kelip terbang malam.
          “Dummmmmmm.”
          Satu dentuman kuat berlaku di sisi. Terasa paha kiri saya dipijak dan ditekan oleh sesuatu yang berat. Rasa sakit yang dialami tidak terkata. Tulang paha bagaikan hancur luluh.
          “Aduuuuhhhhhh…”
          Saya menjerit, serentak saya membuka mata, tafakur yang dilakukan untuk melawan roh jahat secara kebatinan sudah berakhir. Rupa-rupanya yang menekan dan memijak paha kiri saya ialah kaki besar berbulu.
          Dengan sisa kekuatan yang ada saya lepaskan penumbuk kearahnya. Tidak mendatangkan sebarang kesan malah tangan saya merasa sakit.
          Dengan sepasang tangan kaki besar berbulu saya tolak. Tidak bergerak langsung. Sakit saja yang saya perolehi.
          “Sial,” tutur saya garang.
          Muka segera saya angkat mendongak wajah si kaki besar. Sesuatu yang sungguh menyeramkan saya lihat. Si kaki besar tak berwajah. Hanya sepasang mata sebesar telur ayam tersembul di dahi. Tiada berhidung tak bermulut mempunyai telinga macam telinga gajah.

DARAH

          Dari telinga kanannya mengalir keluar lendir nanah. Baunya busuk menusuk hidung. Telinga kirinya memuntahkan darah merah segar. Suara dengusan manusia tanpa wajah, kaki berbulu bertali arus. Sekejap lembut sekejap keras dan nafasnya terasa menyentuh rambut. Kaki besar yang berbulu digerakkan perlahan-lahan.
          Dalam suasana yang serba tidak tenteram itu, saya cuba mencari lagi sebelah pasangan kaki besar berbulu. Usaha itu gagal, tidak kelihatan langsung. Manusia tanpa wajah merangkap kaki besar berbulu terus mendengus. Dia menguak macam kerbau jantan. Rupa-rupanya manusia tanpa wajah bagaikan tahu keinginan saya untuk melihat sebelah lagi kakinya.
          “Ahhhhhuuuuuhhhhh…”
          Suara manusia tanpa wajah membuat saya terkejut. Serentak dengan itu terdengar bunyi benda lembut bergesel dengan sesuatu yang keras. Dengan pantas saya menoleh kearah bunyi tersebut. Tidak ada apa-apa pun, semuanya nampak macam biasa.
          “Kruuuppp kraaaaappppp…”
          Datang lagi bunyi ganjil memukul gegendang telinga saya. Dalam keresahan itu perlahan-lahan saya alihkan pandangan kearah bunyi benda ganjil itu. Satu pandangan mendebarkan terpampang didepan saya.
          “Subhanallah.”
          Itu yang terkeluar dari kelopak bibir. Peluh dingin terasa muncul didahi, badan sedikit mengeletar. Tetapi, saya beranikan diri untuk melihat keganjilan yang saya anggap luar biasa.
          Manusia tanpa wajah mempamerkan sebelah kakinya yang selama ini disembunyikan. Kaki yang disembunyikan itu rupa-rupanya cacat. Kudung separas pangkal paha macam disambar buaya ganas. Daging segar bercampur darah bergantungan dibahagian yang terputus (kudung).
          Daging yang mengelilingi tulang pangkal paha, bergerak-gerak macam ombak kecil. Bila diperhatikan dengan teliti, ternyata yang nampak itu adalah sekumpulan ulat putih sebesar biji beras berebut-rebut menggigit daging.
          Berbelas-belas ulat putih yang tewas bertarung merebut menikmati daging paha segera jatuh dilantai dan terus ghaib entah ke mana. Misteri kehilangan ulat sama dengan misteri kedatangan lalat besar yang berlegar disekeliling daging paha sambil mengeluarkan dengung yang kuat. Akhirnya bergabung dengan ulat putih menggigit daging.
          “Hee, kotor,” hati saya berkata.
          “Ciss…”
          Satu tumbukan yang padu dan kuat singgah dibahu. Sakitnya bukan kepalang. Kaki kudung bergerak menyebabkan ulat-ulat putih berjatuhan dan lalat berterbangan. Bau busuk menyumbat lubang hidung seketika. Kaki kudung hilang sekelip mata, begitu juga dengan bau busuk yang hapak.
          Dalam rasa sengal dan sakit, saya cuba gerakkan sendi bahu yang kena tumbuk. Sekali gerak sakitnya tak terkata. Rasanya tulang-tulang sendi sudah berkecai. Apa yang boleh dilakukan ialah mengerang menahan sakit. Si kaki besar tapa wajah terus mendengus sambil melangkah kearah bahu saya yang ditumbuknya.

UNDUR SETAPAK

          Setelah maju setapak kedepan (hampir dengan bahu saya) si kaki besar undur setapak kebelakang. Perbuatan yang sama dilakukan sebanyak tujuh kali berturut-turut. Dari perbuatannya itu, dapat diduga saya tidak kemana-mana. Saya masih berada dalam bilik. Buktinya, setiap kali si kaki besar melangkah papan lantai yang dipijak berderup-derap.
          Sungguh pelik, si kaki besar boleh menguasai fikiran saya hingga terasa berada disuatu dunia yang sungguh terasing. Bila saya panggungkan kepala untuk melihat bagaimana dia mengangkat kaki untuk melangkah kedepan dan kebelakang.
          “Kaki besar, buruk dan berbulu macam mana pijak lantai papan tak patah, syaitan agaknya…” belum pun suara hati saya berakhir, satu tendangan singgah dikepala.
          Otak terasa bergegar, kulit bagaikan terkoyak. Telinga berdesing panjang yang diakhiri dengan bunyi guruh dan petir. Setelah itu saya tidak tahu apa yang berlaku.
          “Tamar.”
          Sayup-sayup terdengar nama dipanggil. Tidak tahu siapa yang memanggilnya.
          “Tamar,” datang lagi suara itu.
          Saya tidak boleh menjawab, suara tersekat dikerongkong.
          “Tamar,” kali ketiga nama diseru.
          Perlahan-lahan jari jemari yang keras saya gerakkan, begitu juga dengan sapasang kaki. Terbukti anggota tersebut masih berfungsi. Kelopak mata saya cuba pejam celikkan, semuanya masih dalam keadaan baik.
          Terasa badan digoncang berkali-kali oleh seseorang. Kelopak mata saya koyakkan lebar-lebar. Datuk duduk bertinggung di depan, anak matanya memanah kearah anak mata saya, pandangan cucu dan datuk bersambung. Sesuatu yang luar biasa terasa bergolak diulu hati.
          “Renung tepat kearah anak mata aku, jangan gerakkan anak mata kamu kemana-mana,” lembut datuk bersuara. Saya patu dengan arahannya.
          Saat mata bertentangan, perasaan saya jadi tidak tentu arah. Macam-macam perasaan yang muncul, ada rasa marah, benci dan geram. Kemuncak dari semuanya, membuat saya mahu segera keluar dari suasana itu dengan menjerit atau lari dari situ.

No comments:

Post a Comment