Maziah hanya mendengar saja apa yang diungkapkan oleh mahaguru dengan
penuh khusyuk. Kelopak matanya yang pejam celik, setiap kali mahaguru merenung
ke arahnya. Ada keresahan dan kecemasan
yang bermain di hatinya. Maziah terus menanam sebuah keyakinan dalam hatinya
bahawa apa yang diucapkan oleh mahaguru adalah benar dan mesti dihormati.
Mahaguru dengan wajah yang tenang meletakkan telapak tangan kirinya ke
atas tulang bahu kiri perempuan itu. Mahaguru merapatkan mukanya ke muka
Maziah, hampir berlaga batang hidung. Mahaguru tarik nafas dalam-dalam,
kemudian menghembuskan nafasnya kedalam lubang hidung Maziah dan nafas itu
(nafas mahaguru) segera disedut oleh Maziah. Perkara itu diulang sebanyak tiga
kali berturut-turut. Maziah hanya mengikut sahaja
“Bagus.”
Mahaguru menjauhkan mukanya dari muka Maziah dalam jarak antara tiga
hingga empat kaki. Maziah hanya senyum sambil mengigit bibir dang menarik
nafas. Dari raut wajahnya seolah-olah membayangkan yang dirinya asudah memiliki
kekuatan yang tidak boleh diganggu-gugat oelh sesiapa pun.
“Mulai saat ini,” mahaguru menyambung “abadikan dalam mata hati kamu yang
aku ini sentiasa di samping kamu. Jangan sekali-kali cuba melupakan muka aku
dari ingatan kamu. Dimana-mana kamu berada, fikirkan tentang aku. Bila mahu tidur cuba berusaha supaya kamu
mimpikan aku. Bila kamu dapat buat semuanya ini, kamu selamat dunia akhirat,
kamu faham tak?
“Saya faham.”
“Bagus, cubalah jadi murid yang baik.”
Maziah yang sedang menjalani proses menerima tauliah hanya anggukan
kepala. Malah dia tidak marah bila mahaguru angkat tangan kiri dan meletakkan
ke atas bahu kanannya (Maziah). Dari situ tapak tangan mahaguru menjalar ke
pangkal payu dara kanan. Berhenti disitu untuk beberapa detik.
“Huuhhh keterlaluan.” .
Orang kanan bersuara. Perbuatan
mahaguru yangterkeluar dari batas itu dapat dikesannya. Sebelum menjadi lebih
buruk, orang kanan berhak menyedarkannya. Bagaikan ada kuasa ghaib mahaguru
terus mengangkat tangannya secepat kilat dari bahu Maziah.
Tiga tapak mahaguru undur kebelakang lalu memalingkanmuka ke arah orang
kanannya. Mahaguru tunduk kepala seolah-olah minta maaf atas keterlanjurannya.
Gelagat mahaguru dan orang kanannya sunguh melucukan. Antara mereka
tersembunyi sebuah rahsia. Mereka saling curiga-mencurigai antara satu dengan
lain. Dan mahaguru memang manusia yang tidak jujur, suka mencari kesempatan
teruta terhadap anak murid perempuan.
Itulah kesmpulan yang saya buat setelah menliti denganterperinci watak
mahaguru dan orang kanannya. Begitu juga dengan perempuan suruhan, memang tidak
boleh diharap. Sentiasa mencari peluang untuk mengenakan orang.
“Sekarang kamu duduk bersla di depan lubang. Kedua belah tapak tangan
kamu mesti berada atas dua tempurung kutut. Pejamkan mata dan bayangkan diri
aku dalam hati dan diri kamu,” Perempuan yangmahu menjalani ujian segera akur
dengan arahan mahaguru.
Dengan ekor mata maaguru menjeling ke arah perempuan suruhan. Jelingan
itu segera difahami oleh peremuan suruhan. Dia segera mendekati mahaguru.
Berdiri di sebelah kanan.
LARUT
Dan malam kian larut, rasa dingin menguasai sekujur tubuh. Di langit,
wajah bulan mula dilindungi awan. Suara burung hantu beransur kurang tetapi
lolongan anjung lar kian rancak. Suara cengkerik tetap macam tadi, masih hebat
berbunyi. Dua tiga kalisaya menguap.
Bulu roma saya tegak berdiri, bila suara burung hantu bertukar menjadi
seperti perempuan menjerit danmengilai. Keinginan yang kuat untuk menyaksikan
peristiwa selanjutnya membuat saya jadi berani dan keras hati.
Mahaguru pun duduk bersila didepan lubang. Tangan kiranya masih berada di
atas bahu Maziah yang sudah pun merapatkan kedua belah kelopak matanya serta
mencantumkan telapak angannya atas tempurung lutut kiri dan kanan. Gelas yang
berisi rambut, darah dan air limau tetap berada di tangan kanan mahaguru.
Kalau tadi gelas itu sentiasa berada di sebelah kanan , kini mula berubah
tempat, berada di tengah-tengah lubang yang digali. Jarak antara punggung gelas
yang dibalut dengan kain kuning dengan permukaan lubang lebih kurang setenah
kaki.
“Mulakan,”
Sebaik sahaja mahaguru mengakhiri kata-kata tersebut, perempuan suruhan
segera mengelilingi belakang mahaguru dan Maziah sebanyak tiga kali
berturut-turut. Langkah pertama dimulakan dengan kaki kiri dan diakhiri juga
dengan kaki kiri. Semasa perempuan suruhan mengelilingi Maziah dan mahaguru,
bermacam-macam suara ganjil muncul dari kiri kanan dinding buluh.
Akhirnya saya terdengan suara harimau mengaum cukup kuat sekali. Serentak
dengan itu perempuan suruhan terus duduk bersila menghadapi lubang yang
digalinya.
“Sekarang hulurakn tangan kanan kamu, kembangkan jari-jarinya, Bila
belakang tangan kamu bertemu dengan kain atau punggung gelas, anagn elakan,”
perempuan suruhan terus mencuit bahu Maziah yang terpejam. Maziah segera
hulurkan tangan dan mahaguru segera mngenakan punggung gelas dengan belakang
tangan Maziah itu. Keadaan itu
berlanjutan hampir dari lima minit.
“Dengar sini Maziah anak Jariah, sepatutnya kamu orang terakhir atau
orang ketiga menjalani ujian tetapi kamu dipilih menjadi orang pertama oleh
mahaguru kerana beberapa sebab,” perempuan suruhan berhenti bercakap. Dia
renung orang kanan dan muka mahaguru. Saya lihat mahaguru anggukkan kepala
menyuruh dia meneruskan percakapan.
“Sekarang kau dengar ini baik-baik wahai Maziah anak Jariah. Mulai saat
ini kau telah ditauliahkan untuk gelang kuning…,” perempuan suruhan tidak
meneruskan kata-kata. Dia memberikan kesempatan kepada orang kanan mahaguru
memasukkan gelang yang dibuat dari rotan dan dibalut dengan kain kuning ke
lengan Maziah.
Gelang kuning itu ditolak hingga ke pangkal ketiak kanan. Bila lengan
baju dijatuhkan gelang itu tidak akan kelihatan. Selesai sahaja orang kanan
menjalankan peranannya, perempuansuruhan menyambung kembali tugas yang
terhenti.
“Dengar sini Maziah anak Jariah. Darah kamu akan ditanam bersama gelas
berbalut kain kuning. Selagi gelas, rambut dan lain-lain barang yang ditanam
tidak reput, selama itulah ilmu kamu tidak akan musnah. Sesungguhnya diri kamu
jadi musnah kerana ilmu dunia. Kamu mesti berjaga-jaga dan berhati-hati dari
perbuatan manusia.
“Demi kesejahteraan hidup kamu, turutilah atau patuhi syarat yang
ditetapkan pada setiap malam atau Muharram kamu mesti minum darah segar satu
gelas. Lemas tu lumurkan muka dan lengan kamu dengan darah. Sebaik-baiknya
darah manusia yang kamu bunuh sendiri, tidak kira orang dewasa atau
kanak-kanak. Paling baik darah kanak-kanak yang berusia antara dua hingga lima
tahun. Jika kamu tidak menunaikan syarat-syarat ang ditetapkan, kamu akan
menderita sakit yang sukar dikesan dan payah sembuh.”
“Pada mula nya kamu tidak selera makan, kamu jadi kurus k ering, muka
kamu nampak tua dari usia kamu sebenar. Kesudahannya kamu di panah petir atau
jatuh dari tempat tinggi. Itu saja yang dapat diterangkan kepada kamu.”
Perempuan suruhan pun mengakhiri ungkapan amanat untuk Maziah.
CAKAR
Mahaguru melepaskan gelas dari tangannya, jatuh atas tangan Maziah
sebelum jatuh ke mulut lubang yang ternganga. Bila sudah dipasti yang gelas
duah berada dalamlubang, perempuan suruhan segera menimbus gelas dengan tanah
sehingga rata. Macam tadi, perempuan suruhan meggunakan tangannya untuk mencaar
tanah.
“Buka mata dan bangun,” kata mahaguru.
Maziah pun membuka mata dan bangun. Perempuan suruhan dan orang kanan
hulurkan telapak tangan pada Maziah. Mereka berjabat tangan penuh kemesraan.
“Kamu sudah tamat,” mahaguru tepuk bahu Maziah dengan penuh mesra.
Mahaguru dan orang kanannya kembali duduk di tempat asal. Perempuan
suruhan memerintakan Maziah supaya duduk di sebelah kanan orang kanan mahaguru.
Satu penghormatan untuk Maziah yang baru ditauliahkan.
Setakat ini, belum ada lulus ujian dan menerima tauliah disuruh duduk
sebaris dengan orang kanan mahaguru. Saya lihat wajah mahaguru cukup ceria,
barangkali dia sudah bertemu dengan murid atau pengikut yang dicarinya selama
ini.
Mahaguru memetik ibu jarinya sambil merenung tajam ke araha perempuan
suruhan.
“Teruskan.”
“Baik,” perempuan suruhan bersuara lembut.
Mahaguru membetulkan duduknya, biar selesa. Dengan jari telunjuk mahaguru
meraba hujung misai sebelah kanan.
“Kamu.”
Perempuan suruhan menuding jari telunjuknya ke arah lelaki yang
ditendangnya tadi supaya mara untuk menjalanu ujian. Lelaki itu disuruh
melakukan seperti yang dilakukan oleh Maziah.
“Sekarang kamus mesti melangkah dengan membelakangi mahaguru,”
Lelaki itu segera menganggukan kepala.
“jalan sekarang,” jerkah perempuan suruhan.
Tanpa membuang masa lelaki itu pun melangkah. Dan saya melihat mahaguru
dengan sebilah kapak di tangan terus meluru ke arah lelaki tersebut. Belakang
lelaki itu dikapak dengan sekuat hati.
Ternyata mata kapak tidak dapat melukakan kulit belakang lelaki itu. Cuma
bajunya sahaja yang terkoyak.
“Kamu lulus ujian, sekarang kamu terangkan kepada aku siapa kamu yang sebenar.”
Soal mahaguru sambil menyerahkan kapak kepada perempuan suruhan. Mahaguru
kembali ketempat duduknya.
“Nama saya Wan Deraman, berasal dari Pengkalan Kububur, Kelantan. Umur
baru dua puluh lima tahun. Masih bujang , tak ada kerja tetap. Kadang-kadang
ambil upah seludup beras dari Siam ke Kelantan. Kadang-kadang buat kerja tarik
kereta, kadang-kadang ambil upah bunuh orang. Kerja bunuh orang saya buat di
kawasan Siam terutama di Golok. Dua kali saya ditangkap polis Siam dan
Malaysia, saya berjaya melarikan diri.”
“Siapa ajak kamu kemari?”
Lelaki itu segera meudingkan hujung telunjuknya ke arah Maziah yang duduk
bersimpuh di sisi orang kanan mahaguru.
“Tujuan kamu kemari untuk apa?” Perempuan suruhan pula menyoal.
Ada rasa keresahan di wajah Wan Deraman. Mungkin dia ridak menduga sama
sekali yang perempuan suruhan itu mahu mengemukakan soalan sedemikian.
“Jawap pertanyaannya, dia bertanya atas perintah aku,” kata-kata dari
mahaguru membunuh keraguan yang berputik dalam dada Wan Deraman.
“Menuntut ilmu untuk mencari kekayaan. Saya tak sanggup hidup susah.
Orang susah selalu dipandang rendah orang kaya selalu dihormati.”
Mahaguru tersentak mendengar jawapan dari Wan Deraman. Wajah anak muda itu
direnungnya sejenak. Barangkali dia mahu membaca rahasia hati anak muda diwajah
yang resah.
“untuk kekayaan dan kemewahan, kamu sanggup minum darah dan hempedu
perempuan yang mengandung tujuh bulan?” Mahaguru menyoal.
“Sanggup.”
“Bagus, aku harap bila balik ke Kelantan, kamu kembangkan ilmu ini.
Caranya kamu mesti menjadikan diri kamu ulama berdakwah di samping itu, kamu
tanamkan ajaran yang kamu dapat ini pada pengikut kamu,”
“Baik mahaguru, semuanya akan saya cuba.”
“Bagus, ambil tempat kamu di sana,” di wajah mahaguru terukr senyuman.
Dua tiga kali dia mengurut batang lehernya.
Perempuan suruhan pun menyuruh Wan Deraman duduk berhampiran dinding
buluh sebelah kanan. Wan Deraman disuruh duduk bersila, berpeluk tubuh,
janganbercakap sepatah pun. Kalau dilihat apa-apa ganjil jangan ditegur.
“Tarik peti hitam dekat Wan Deraman dan buka didepannya, kalau dia lari
kamu tikam dengan lembing inin,” orang kanan keluarkan arahan kepada perempan
suruhan. Kerana perempuan agak lambat bertindak orang kanan naik darah.
“Cepatlah binatang.”
“Baik.”
Perempuan suruhan segera menuju ke peti hitam angterletak di suatu sudut
yang samar. Dengan tali belati peti hitam ditarik ke depan Wan Deraman.
Prempuan suruhan terus mahu membuka tetapi dia dihalang oleh orang kanan
mahaguru.
“Kenapa?” Perempuan suruhan menoleh ke arah orang kanan.
“Kamu ambil ini. ”
Orang kanan segera membaling lembing ke arah perempuan suruhan. Bagaikan
kilat perempuan suruhna mengelak dan menyambar lembing yang menuju ke dadanya.
Kalau dia lambat bertindak, sudah pasti mata lembing terbenam ke dadanya.
“Teruskan.”
Dengan tangan kiri perempuan suruhan membuka peti hitam. Di tangan
kanannya tersedia lembing yang mata nya menghala ke bahagian perut Wan deraman.
Dia sudag diberitahu dibahagian mana tubuh Wan deraman boleh ditembusi senjata.
Selain dari bahagian tersebut tubuh Wan Deraman tidak mampan oleh sebarang
senjata.
SEKELIP
Sebaik saj apeti hitam dibuka, seekor ular sawa sebesar pokok pinang
bergerak keluar secara perlahan-lahan menuju ke arah Wan Deraman yang duduk
bersila. Lidah ular yang bercabang dan panjang itu menjilat-jilat seluruh tubuh
Wan Deraman. Kepalanya menyondol=nyondol celah kangkang Wan Deraman menyebabkan
tubuh Wan Deraman terangkat sedikit.
Dalam sekelip mata sahaja tubuh Wan Deraman terus di lingkaran ular sawa
tersebut kecuali bahagianleher dan kepala. Peliknya, sebahagian dari badan ular
masih berada dalam peti hitam. Kerana itu saya tidak dapat mengagak berapa
panjang badan ular itu.
Kepala ular dan kepala Wan Deraman berdekatan, sekali pandang kelihatan
seperti kepala ular berkembarkan kepala manusia. Lidah ular terus menjilat
hidung dan m engucup bibir Wan Deraman yang kelihatan kaku dan pucat.
“Biarkan dia di situ, teruskan upacara ini.
Mahaguru bersuara lantang. Perempuan suruhan meninggalkan Wan Deraman
yang tubuhnya tenggelam dalam belita ular sawa. Perempuan suruhan mendekati
orang terakhir untuk menjalani ujian.
“Kamu pula,”
Orang yang dimaksudkan ileh perempuan suruhan melompat ke depan. Dia
berdiri kaku dan tundukkan kepala beri hormat kepada mahaguru ang sedang meniliti
susuk tubuh lelaki yang berkulit hitam, rambut kering.
Di samping bentuk tubuh yang besar dan tinggi lelaki itu memiliki raut
muka yangkeras. Misai lebat yang tumbuh liar menambahkan wajahnya kelihatan
garang semacam. Kedua belah keningnya bebulu lebat. Terdapat parut melintang di
pipi kiri yang bermula dari hujung dagu membawa ke pelipis.
Mahaguru terus menatap tubuh lelaki itu dari bawah ke atas. Dan dari atas
ke bawah. Perkara itu dilakukannya berulang kali, macam ada sesuatu yang
dicarinya disebalik tubuh lelaki yang tegap dan sasa itu.
Rupa-rupanya orang kanan mahaguru juga turut kagum dengan bentuk tubuh
lelaki itu. Dia bagaikan tidak sabar untuk melihat lelaki itu menjalani ujian.
“Siapa kamu?”
Mahaguru ajukan soalam sambil memperkemaskan silanya. Orang kanannya
tersenyum.
Dari bawah pehanya orang kanan mengeluarkan ekor pari yang hujungnya
disalut dengan serbuk kaca yang sudah situmbuk halus. Dia seperti bersedia mahu
menyebat tubuh lelaki itu hingga pecah berdarah. Kemudian dia mahu lelaki itu
mengeluh dan mendengus kesakitan.
Semakin lama tubuh itu direnung, semakin resah dia ditempat duduk. Ada
perasaanlain yang bertandang dalam kolam hatinya. Rasa geramnya bertukar
menjadi ghairah dan berahi. Dia mengigit bibir dan menahan air liur. Mukanya
menjadi merah padam dan sinar matanya membayangkan rasa ghairah yang bergelora
dalam sanubarinya.
Lelaki berbadan besar berkulit hitam secara tidak langsung teransang oleh
tindak tanduk orang kanan mahaguru, alam diam-diam lelaki menyorot gerak-geri
orangkanan mahaguru dengan ekor mata kirinya.Lelaki itu terlupa untuk menjawap
pertanyaan yang diajukan oleh mahaguru kepdanya.
“Siapa kamu, kenapa tak jawap pertanyaan aku tadi?”
mahaguru segera melenting sambil mengenggamkan penumbuk. Pada saat itu juga
orang kanannya melompat lalu meyebat tubuh lelaki itu dengan ekor pari. Lelaki
itu mngerang kesakitan, orang kanan mahaguru terkhayal danmerasai kepuasan yang
tiada taranya akibat mendengar suara lelaki itu merintih. Bila dia mahu menyebat tubuh lelaki itu untuk
kali kedua, mahaguru segera bangun dan merampas ekor pari dari tangan orang
kanannya.
“Maafkan orang kanan aku.”
Lelaki itu anggukan kepala.
Dari bajunya yang rabak, dapat dilihat kesan ekor pari yang membirat biru
di tubuhnya.
“Sekarang terangkan siapa kamu yang sebenar,” mahaguru mengemukan
pertanyaan. Nada suaranya lembut dan ada
unsur kesal. Orang kanan kembali duduk di tempatnya. Dia tidak mahu merenung
muka lelaki itu. Mungkin dia merasa malu kerana idak dapat mengawal
perasaannya.
“Nama saya Osman Garing, anak jati Kampung Sungai Tukang Sidin dekat
Teluk Anson (Teluk Intan). Waktu umur enam taun dibawa oleh orang tua ke
Kampung Balun Bidai, dekat kampung gajah. Emak saya nama Lijah Langssat. Bapa
saya namany Ali Duku.” Lelaki berkulit hitam berbadan tegap membuka rahsia
dirinya.
“Sudah menikah?”
“Sudah, saya pernah menikah sebanyak 35 kali.”
“Ertinya, kamu ada 35 orang bini,” mahaguru tercengang.
“Iya, semuanya saya ceraikan. Ada yang cerai hidup, ada yang cerai mati.”
“Ah…..!” mulut mahaguru terlopong.
Rasa kagumnya terhadap Osman garing terbayabg di wajahnya. Dua tiga kali
mahaguru picit hujung dagunya.
KOSONG.
Kamu memang hebat, Osman.” Puji mahaguru, “ ceritalah lagi, aku memang
senang dengan kehebatan kamu,” sambung mahaguru sambil mengigit bibir.
Keningnya di kedutkan dan matanya merenung kosong ke depan, macam ada sesuatu yang berman dalam
kepalanya.
“Saya pernah tidur sebilik dengan empat orang isteri saya. Malah dalam
satu masa saya pernah akad denagn dua waita sekali gus. Saya boleh melayani
empat bini semalam.” Juar Osman Garing. Mahaguru gelengkan kepala.
“Biasanya saya membuat peraturan, bial saya mempunyai empat isteri dalam
satu masa, dua isteri saya terdiri dari janda manakala dua lagi anak dara.
Selalunya saya simpan tak lama, lima enam bulan saya ceraikan.
“Lepas itu kawin lagi.”
“Iya, saya kawin lagi.
“Pelik.”
“Tak pelik mahaguru, caranya mudah saja.”
“Mudah macam mana, cuba kamu ceritakan.
“Begini, pukul sebelas pagi saya dengam A di kampungnya. Pukul dua petang
saya kawin dengan B di tempatnya. Pukul lima petang nikah dengan C dirimah
orang tuanya dan pada saebelah malamnya saya nikahpula dengan si D. Semua ke
empat-empat isteri itu saya bawa pulang ke rumah setelah seminggu bernikah.”
“Terus bermalam dengan mereka,” maha guru terus ketawa
semahu-mahunya.hingga matanya berair. Orang kanan dan perempuan suruhan hanya
pasang telinga saja.
“Saya tak bohong mahaguru, setiap malam saya bersama mereka,” beritahu
Osman Garing, setelah ketawa mahaguru berakhir.
“Kamu memang hebat tetapi, pada hemat aku, kamu ni bukan kosong. Kalau
nak harapkan paras rupa, tak ada betina yang tertarik,” dengan senyum mahaguru
membuat andaian.
“Benar mahaguru.”
“Apa ilmu yang kamu pakai?”
“Penyeri sendi paku buana.”
“Hum… suara mahaguru terkulum.
Dengantenang mahaguru menarik nafas. Fikirannya berputar dengan kata-kata
yang diucapkan oleh Osman Garing. Ilmu Penyeri Sendi Paku Buana, bukanlah
perkara asing bagi mahaguru, ilmu itu sering diamalkan oleh pahlawan-pahlawan
di kepulauan Melayu yangberhasrat mau menikah dengan puteri-puteri raja atau
anak dara orang kenamaan.
Biasanya, pahlawan yang berjaya menawan puteri raja akan membawa puteri
lari ke tempat lain. Dalam waktu tertentu dia akan datang semula ke istana lalu
merampas kuasa. Puteri yang dikahwininya dijadikan ketua pemerintah.
Ilmu ini berasal dari benua kecil
India dibawa datang ke Nusantara oelh pengembang-pengembang agam Hindu. Ilmu
ini bertapak kuat di bali dan taroja dari situ berkembang ke Jawa, Sumatera dan
Tanah Melayu. Bagi menyatukan ilmu ini dengan pengamalnya, setiap hari,
terutama waktu matahari naik, pengamalnya harus duduk bertafakur di atas batu
besar di tepi muara sambil menghadapkan wajah ke arah matahari naik.
Bila cahaya matahari memanah muka hingga terpancar peluh, barulah muka
dibasuh denan air tuju jenis bunga yang sudah diperam semalaman dalam batil.
Selain dari itu, pengamal ilmu ini terpaksa melakukan pemujaan dalam
bilik kecil yang tidak diketahui oleh sesiapa pun. Antara yang dipuja ialah teras
kayu yang ditemui dalam sungai atau
lombong. Teras kayu itu mestilah menyerupai tubuh manusia yang kedua belah
tangannya lurus ke atas.
Bila waktu senja teras kayu itu diusap dengan asapa kemenyan sambil
pengamalnya membaca menera dalam bahasa sanskrit. Pengamalnya harus
mengusaptubuh dengan asap kemenyan. Caranya dupa di letakkan di bawah punggung.
Bila sudah yakin yang bau kemenyan sudah sebati dengan bau tubuh barula si
pengamal itu keluar dari bilik rhasianya.
Ilmu itu panas,” kata mahaguru.
Osaman garing jolok lubang hidung kiri dengan angan kanan. Kata-kata yang
diluahkan oleh mahaguru sekali gus membunuh ingatan yang berkembang dalam
tempurung kepalanya.
“Maksud mahaguru?”
“kamu yang menuntut ilmu, tentulah kamu tahu pantang larangnya. Kamu mesti
tahu tentang kelebihan dan kekurangan lmu yang kamu elajari. Mustahil guru kamu
tak menceritakansemuanya pada kamu.”
“perkara itu, tidak pula diceritakan kepada saya.”
“Eh, kamu ni. Kenapa berguru kepalang ajar.”
.
Ms 2047
No comments:
Post a Comment