Saturday, May 26, 2012

SIRI 196 DIKEJAR ULAT BANGKAI


 
 BAGI mempastikan apa yang berada di dalam perut bumi, datuk segera mengambil sepotong kayu yang panjangnya kira-kira tiga kaki. Pada pengamatan saya, kayu tersebut adalah dahan pokok manggis yang patah.

Dengan dahan kayu manggis itu juga, datuk menekan permukaan tanah yang berombak. Sungguh mengejutkan, dalam sekelip mata saja dahan manggis yang dibenamkan terus hancur. Bagi menggelakkan kehancuran itu melarat ke bahagian atas, datuk terus menyentap bahagian dahan yang terselamat. Dari lubang kayu yang dicabut, muncul beratus ribu anai- anai dan ulat pemakan bangkai.

"Pelik," datuk merunggut.

"Memang pelik tuk," secara tidak sengaja saya bersuara.

"Humm……..." datuk seperti mengeluh.

Bahagian kayu yang berada ditangan segera dilemparkan ke arah kumpulan anai-anai dan ulat pemakan bangkai yang keluar membuak- buak dari lubang. Merayap dipermukaan bumi, kemudian berebut-rebut masuk ke lubang, saling tindih-menindih, gigit-mengigit. Akibatnya, ada yang mati.

Sebaik saja puntung kayu yang dilemparkan oleh datuk jatuh atas tanah milik bekas isteri Syam, ulat pemakan mayat dan anai-anai membuak- buak keluar dari lubang, berkejaran menuju ke arah puntung kayu yang tersadai lalu menghurungnya.

Dalam sekelip mata, puntung kayu itu hilang tanpa kesan. Dan anai- anai scrta ulat pemakan mayat kembali berebut-rebut masuk ke lubang. Semua yang terjadi didepan mata, memang tidak masuk di akal. Sukar untuk dipercayai oleh orang lain.

"Lihat saja Tamar, jaga mulut jangan celupar," datuk mengingatkan saya sambil merenung ke tanah yang kembali berombak, beralur memanjang menuju ke arah rumah arwah isteri Syam. Bunyi anai-anai dan ulat pemakan bangkai jelas kedengaran seperti desiran angin. Adakalanya, memekakkan anak telinga.

"Belum pernah aku melihat kejadian seperti ini " terkeluar ungkapan dari kelopak bibir datuk, matanya tidak berkedip melihat tanah yang beralun dan berombak.

KERING

SEMUA pepokok yang tumbuh di kawasan tanah tersebut kelihatan mati kekeringan. Dedaun yang mati kering berguguran, kulit pohon merkah dan terkoyak. Setiap kali dahan atau ranting yang kering jatuh ke bumi terus hilang dimamah anai-anai dan ulat pemakan bangkai.

Saya yakin, sama ada di rempuh angin atau tidak pokok-pokok yang mati kekeringan itu akan rebah ke bumi untuk habuan ulat pemakan bangkai dan anai-anai dibumi.

"Sejak bila keadaan jadi begini?"

Sepasang anak mata datuk meraut tajam ke wajah Syam. Sebelum meluahkan jawapan, Syam mengkedutkan dahi seolah-olah mengingati sesualu ditengah-tengah pancaran matahari yang terik.

"Selepas berpisah dengan pakcik di jalan besar, saya terus balik. Tapi, sepanjang malam tu, saya tak dapat tidur."

"Kenapa pula?" Soal datuk.

"Pintu bilik saya diketuk orang yang bertalu-talu, bila dibuka tak ada apa-apa. Perkara macam tu berlaku setiap malam hingga ke subuh "

"Selalunya, pukul berapa pintu bilik kamu mula diketuk?"

"Kira-kira pukul sebelas malam, pada kebiasaannya ada tanda-tanda dulu."

"Apa tanda-tandanya," datuk memintas.

"Saya terdengar suara anjing menyalak panjang. Sayup-sayup. Kemudian saya terasa seram, bulu roma saya tegak dan saya tercium bau hapak, macam bau bangkai kering. Bila semuanya hilang, barulah pintu bilik saya diketuk. Bila gangguan itu hilang…….” Syam tidak meneruskan ceritanya.

Syam terus mengigit ibu jari kanan dan menghisapnya macam budak kecil menghisap puting. Biji matanya terbeliak, bila pokok durian di bucu sempadan yang mati kering, cara mendadak tumbang ke bumi. Dalam sekelip mata, anai-anai dan ulat pemakan bangkai menghurungi batang durian hingga hilang tanpa meninggalkan sebarang bekas.

Sesungguhnya, apa yang berlaku membuat kami (datuk, saya dan Syam) terpegun kehairanan. Perlahan-lahan datuk gelengkan kepala. Saya tidak dapat menangkap maksud dari gelenggan kepada datuk itu, sama ada bermaksud kagum atau menafikan kejadian yang dilihatnya.

"Pedulikan apa yang terjadi, sambung cerita kamu yang terputus tadi, Syam," perlahan sekali nada suara datuk. Tetapi, senyuman untuk Syam bertali arus dikelopak bibirnya.

"Bila gangguan itu hilang, saya terdengar macam ada sejenis binatang mengigit kayu yang ada di dalam rumah seperti papan dinding, kayu tingkap, palang pintu. Pendek kata mana-mana alat-alat atau perkakas rumah yang dibuat dari kayu. Bila saya ketuk bahagian kayu yang dijangka ada binatang kecil, bunyi bising itu terus hilang."

"Masa bila bunyi bising dalam kayu itu betul-betul berhenti?" Tanya datuk.

"Bila matahari terbit."

"Kamu tidak cuba mengesannya, Syam."

"Tidak pula, kerana saya tak perlu. Sebabnya, semua kayu dalam rumah nampak teguh dan utuh."

MANGSA

"HABIS macamana, cara tiba-tiba saja kamu datang mencari aku dengan Haji Basilam?" Pertanyaan yang membuatkan Syam membeliakkan biji mata ke arah datuk.

Saya tumpukan seluruh perhatian ke arah Syam kerana saya mahu mendengar apa jawapan yang akan diberikan oleh Syam terhadap pertanyaan yang diajukan oleh datuk padanya sebentar tadi. Peluh yang meleleh dihujung kening kiri, segera dikesatnya dengan jari telunjuk.

Panas semakin terik dan angin kering yang bertiup menerbangkan dedaun kering. Burung heIang mula terbang diangkasa sambil berbunyi mengintai mangsa yang terdiri dari tikus atau anak ayam.

"Pada mulanya, saya ambil sikap tunggu dan lihat. Saya tidak mahu menyusahkan pakcik. Saya malu pada pakcik dengan kejadian ditepi jalan besar," Syam gosok pangkal telinga.

"Teruskan," desak datuk.

"Bila saya nak buka reban ayam, saya lihat semua ayam peliharaan arwah isteri saya mati, pada hal sebelum itu semua ayam sihat segar," sambung Syam lagi. Saya kira, cerita selanjut dari Syam pasti menarik dan memikat. Sudah sewajarnya, saya menumpukan perhatian pada diri Syam dan datuk, demikian saya merumuskan dalam hati kecil.

KERING

ANGIN kering yang tadi bertiup agak lemah kini bertukar menjadi agak kencang. Rerumput yang kering berterbangan diudara dan dedebu bergerak bebas. Suara helang kian gamat di angkasa, sesekali menjunam ke bumi menyambar mangsa. Tidak dinafikan, angin kencang mcmberikan rasa sejuk pada diri saya.

"Kamu tak siasat, kamu tak cari puncanya Syam?"

Sepasang anak mata datuk tertumpu ke arah sepasang mata milik Syam.

"Saya siasat pakcik."

"Apa puncanya?"

"Saya lihat beribu-ribu ulat dalam reban."

"Dari mana ulat-ulat itu datang?" Soal datuk.

"Ulat-ulat itu keluar dari dalam tanah. Saya tengok dengan mata kepala saya sendiri ulat-ulat itu menghurung ayam yang masih bernyawa. Ulat- ulat itu masuk ke dalam badan ayam melalui dubur, telinga, mulut. Dalam masa beberapa saat saja seekor ayam lenyap dari pandangan, bulunya juga tidak kelihatan."

"Dahsyatnya serangan ulat itu, berapa jumlah ayam ada dalam reban lu. Syam?" sambil melagakan gigi atas dengan gigi bawahnya, datuk mengemukakan pertanyaan pada Syam.

Syam mengaru-garu batang lehernya beberapa kali sambil merenung ke arah bucu sempadan, mata berkedip dan keningnya kelihatan berkedut dan bergaris. Agaknya, dia cuba mengingati jumlah ayam peliharaan arwah isterinya.

"Kalau tak silap saya, jumlah ayam dalam reban tu lebih dari enam puluh ekor," mendadak saja Syam bersuara.

"Semuanya habis dimakan ulat?"

"Iya pakcik, tidak sampai satu jam semuanya ranap hinggakan sehelai bulu pun tak tinggal. Badan ulat yang sudah kekenyangan itu nampak kemerah-merahan bila kena cahaya matahari. Ulat-uiat itu terus masuk kedalam tanah. Besar ini badannya," Syam terus menegakkan jari kelingkingnya. Diwajahnya, tergambar rasa jijik dan ngeri yang amat sangat.

Saya dapat membayangkan bagaimana rupa atau bentuk ulat yang sudah kenyang. Tidak jauh bezanya dengan lintah atau pacat yang sudah buncit dengan darah, sukar untuk membawa badan dengan pantas, bergerak dalam keadaan mengisut atau berguling-guling dengan ekor terkedik-kedik macam ekor babi. Hodoh rupanya dan mengelikan, boleh membuat tekak menjadi loya. Kalau tidak tahan boleh muntah dibuatnya.

"Bala apa yang menimpa saya pakcik," Syam bersuara minta simpati. Tidak ada jawapan atau pertanyaan susulan dari datuk. Dia asyik termenung saja. Berangkali ada sesuatu yang bermain dalam tempurung kepalanya.

"Saya takut pakcik ," secara mengejut Syam bersuara.

Anehnya, kata-kata itu tidak diteruskan, sebaliknya dia menelan air liur berkali-kali.

"Apa yang kamu takutkan?" saya memberanikan diri mengambil alih tugas datuk untuk menyoal Syam. Saya tidak peduli, sama ada perbuatan itu direstui oleh datuk atau sebaliknya. Pokoknya, saya tidak mahu Syam kerap sangat berhenti, semasa bercerita. Dia harus meneruskan ceritanya hingga tamat.

"Bila semua ulat-ulat masuk ke dalam tanah, saya jadi binggung kerana lantai, dinding, tiang, bumbung reban dipenuhi dengan anai-anai yang bentuknya agak berbeza dengan anai-anai biasa, badannya sebesar anak mancis muncungnya macam muncung belalang. Suaranya macam kumbang kayu. Tidak sampai sepuluh minit, seluruh reban hancur hilang dari pandangan saya, tidak ada sebarang kesan atau tanda yang dikawasan itu pernah didirikan reban ayam," cukup lancar Syam bercakap. Dan dia berjaya menarik perhatian datuk.

"Kerana kamu tidak tahu, apa yang harus kamu lakukan, jadi kamu cari aku dan Haji Basilam."

2457

"'Iya pakcik," Syam anggukkan kepala.

"Macamana kamu memijak tanah yang berombak ni?" Tanya datuk.

"Semasa saya meninggalkan kawasan rumah ni. keadaan tanah macam biasa, tidak macam ini. Cuma saya terdengar bunyi berdengggung halus dan nyaring. macam bunyi nyamuk di setiap sudut tanah milik arwah isteri saya." Syam tersedak.

BANGKAI

DATUK mengelengkan kepala, kemudian merenung daun dan ranting pokok pauh. Angin yang bertiup mengugurkan daun pauh yang tua. Dan saya mula merasa resah serta bosan yang berpanjangan dalam menghadapi masalah yang kira tiada penghujungnya.

"Kita balik saja, tuk."

"Jangan pergi pakcik, tolonglah saya," Syam merayu dengan wajah penuh kehibaan. Datuk jadi serba salah.

"Kamu nak suruh aku buat apa, Sham?"

"Tolong sclamat rumah dari anai-anai, selamatkan saya dari jadi korban ulat pemakan bangkai."

"Kalau kamu nak selamat dari semuanya ini, ikut aku ke Tanah Melayu."

'Tak mungkin pakcik," Syam gelengkan kepala.

Datuk termenung panjang. Dia berhadapan dengan masalah yang sulit. Dari gerak matanya, saya dapat menduga yang datuk memang berhasrat mahu melepaskan Syam dari masalah yang melingkari dirinya.

"Hidup mati saya mesti disini, itulah wasiat arwah isteri saya. Tolong selamatkan barang-barang bekas isteri saya," tambah Syam, kelopak matanya mula digenangi air jernih.

Tiba-tiba saja muncul rasa marah dan benci terhadap Syam. Rayuan dan permintaannya pada datuk memang berat. Kalau dipenuhi pasti membawa kecelakaan pada datuk. Siapalah yang berani memperjudikan diri memijak tanah yang dibawahnya penuh anai-anai dan berjuta-juta ulat pemakan bangkai yang kehausan darah dan daging busuk.

"Apa yang ada dirumah bekas isteri kamu Syam?" Datuk sandarkan luhuh ke pohon pauh.

"Ada emas, ada berlian, mutiara dan intan permata disimpan dalam koiak kotak khas, selain dari kain baju, wang ringgit. Arwah isteri berpesan supaya saya menjaga barang-barang tersebut dengan sebaik mungkin. Saya boleh menggunakannya bila saya susah "

"Berapa kotak emas berlian tu Syam?"

Saya lihat Syam mengaru pangkal telinga kanannya. Dua tiga kali dia mundar mundir didepan datuk. Mungkin ada keraguan dalam dirinya, kenapa datuk bertanya jumlah intan dan emas berlian peninggalan isterinya.

"Aku cuma nak tahu saja, bila tahu jumlahnya senanglah kita membuat perhitungan untuk membawa barang-barang itu keluar dari rumah," datuk menekan akar pauh dengan tumit kaki kanan.

"Banyak, lebih dari dua ratus kotak pakcik."

"Banyak tu."

"Iya pakcik," angguk Syam sambil matanya merenung ke arah tanah yang berombak. Beberapa ekor ulat pemakan bangkai melompat-lompat dipermukaan tanah sebelum masuk ke perut bumi kembali.

"Macammana kita nak masuk ke rumah, kalau kita pijak tanah arwah isteri kamu, hancurlah tubuh badan kita, nanti kita tinggal nama saja Syam. Cuba kamu fikirkan, bagaimana caranya kita boleh sampai ke sana," ucap datuk dengan tenang.

"Iya, bagaimana caranya?," ulang Syam dalam nada suara yang amat lemah sekali. Dia kembali berlegar-legar dihadapan datuk dan saya.

Syam terus duduk, kedua belah kakinya dilunjurkan dan badan disandarkan ke pangkal perdu pauh. Sepasang kelopak matanya dirapatkan dan dahinya mula berkerut.

Datuk masih bersandar diperdu pokok pauh, mungkin dia mencari ketenangan. Sepasang tangan datuk memeluk tubuh dengan erat, kicau burung diranting pauh jelas kedengaran, matahari terus bersinar.

"Ada satu jalan selamat," pekik Syam sambil melompat kegirangan.

Saya dan datuk tercenggang dengan perubahan sikap Syam yang mendadak itu.

"Ikut saya pakcik," sambungnya lalu menarik tangan datuk sambil matanya merenung ke arah saya, seolah-olah memberitahu bahawa saya harus ikut serta.

"Ke mana Syam," ada keraguan bersarang dalam hati datuk.

"Ikut saja pakcik, ini jalan selamat untuk kita semua."

"Tapi …………………..

"Jangan banyak tapi lagi pakcik, kita ada jalan selamat. Cuma dengan cara ini saja pakcik boleh menolong saya. boleh menyelamatkan harta benda arwah isteri saya." cukup riang suara Syam

SAMBIL

SAMBIL borlari Syam terus menarik tangan datuk menuju ke arah kawasan sempadan tanah. Sebaik saja sampai diperdu pisang nangka, Syam berhenti berlari.

"Kita mulakan dari sini,"

Jan telunjuk Syam menuding ke arah tanah yang diturap dengan simen. Lebarnya kira-kira dua kaki dan panjangnya bermula dari bahagian tanah orang lain dan berakhir dibahagian dapur bekas isteri Syam.

"Kamu ada jalan rahsia?" Tanya datuk.

"Tak ada jalan rahsia pakcik, ini simen penutup longkang yang mengalirkan air dari rumah ke parit besar dan terus ke sungai," Syam terus mengkaiskan-kaiskan daun-daun yang menutup permukaan simen dengan reranting kayu bercabang lima hingga sampai kawasan parit besar yang bersambung dengan sebatang anak sungai, airnya mengalir kotor.

Tuan tanah yang bersempadan dengan tanah arwah isteri kamu, tidak marah tanahnya dikorek untuk dijadikan saluran air. Agak luas juga tanahnya digunakan," risik*latuk lagi.

"Begini pakcik, dari tempat sempadan tanah orang lain hingga sampai ke parit besar, panjangnya lebih kurang dua kaki dan lebarnya kira-kira dua kaki. Tanah yang seluas itu diberi sagu hati hampir dua ribu oleh isteri saya," kata Syam dengan wajah yang bangga.

"Begitu, isteri kamu memang pemurah Syam."

"Kira-kiranya, begitulah pakcik," muka Syam bertambah kembang.

"Hum " Datuk anggukkan kepala.

Setelah puas berlegar-legar diperdu pisang nangka, Syam tersenyum

ke arah saya dan datuk.

"Ada apa Syam?" Tanya datuk.

"Biar saya uji dulu, kalau saya selamat baru pakcik ikut." "Silakan Syam dengan syarat." "Apa syaratnya pakcik."

"Bila kamu sampai ke bahagian belakang rumah, kau berpatah balik

ke sini."

"Boleh pakcik," sahut Syam.

No comments:

Post a Comment