Tuesday, June 12, 2012

SIRI 212 ANAK SULUNG NIKAH SELUDANG


SEMASA mengadakan pertunjukkan di kawsan pendalaman, Jawa Barat lebih tepatnya di daerah Banten. Ani Cantik telah menemui seorang tua yang memang handal dalam ilmu susuk. Dengan bantuan orang tua itu Ani Cantik dibekalkan dengan sejenis ilmu susuk yang cukup kuat pengaruhnya. Setiap orang yang memandangnya, lebih-lebih lagi kaum lelaki akan tertarik atau jatuh hati padanya.

Kerana ilmu susuk yang dikatakan amat mujarab itu, Rani cantik terpaksa patuh dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh pemilik ilmu susuk.

Roda kehidupan "Ani Cantik" terus berputar. Kemasyuhuran terus menguasai dunia bangsawan. Tidak ada orang yang tidak kenal atau tidak tahu menyebut nama "Ani Cantik." Banyak kumpulan bangsawan yang lain gulung tikar kerana Ani Cantik.

Semasa bangsawan Inderapura mengadakan pertunjukan di Tanjung Pinang-Riau. Seorang saudagar muda yang membekalkan buah-buahan, sayur-sayuran dan ikan basah dari Tanjung Pinang ke Singapura dan Melaka terus jatuh dan gilakan Ani Cantik setengah mati.

Saudagar muda yang kacak itu akan berusaha menghadirkan diri di mana saja bangsawan Inderapura mengadakan pertunjukan. Tidak mudah untuk memenangi hati "Ani Cantik" terpaksa bersaing dengan anak-anak muda lain.

Untuk memiliki "Ani Cantik" saudagar muda yang berasal dari Kampung Serkam Melaka itu terpaksa mengeluarkan jumlah wang yang banyak untuk meminangnya. Barang hantarannya juga mahal-mahal belaka, kebanyakannya buatan luar negeri.

"Siapa orang muda yang beraya menakluk hati Seri Panggung tu, memanda?" Nonong mengajukan pertanyaan. Datuk sambut dengan senyum dan diakhiri dengan ketawa kecil penuh sinis.

"Kamu nak tahu orangnya, Nonong."

Nonong anggukkan kepala.

"Ayah kamulah, kawan memanda Raja Aminuddin, tak suka dipanggil raja, dia muda lima belas tahun dari aku. Baik orangnya, tinggi budi bahasa dan setia bila berkawan. Pemurah orangnya."

"Dari mula saya dah agak, pemuda tu ayah saya," kata Nonong keriangan dan sebuah senyum bangga terpamer di kelopak bibir. Tidak ada orang yang tidak merasa bangga, bila ayah sendiri dipuji orang, fikir saya dalam.

"Berbalik semula pada cerita tadi, aku mendapat tahu semasa Rani Cantik memasang susuk, Si dukun mengenakan syarat yang mesti dibuat. Kalau tidak dipenuhi "Ilmu susuk" akan memakan diri," Saya lihat datuk menelan air liur. Keberatan untuk meneruskan kata-kata. Dia nampak gusar semacam.

JEMU

BEBERAPA saat masa terus berlalu begitu saja. Bagi menghilangkan rasa jemu, saya kembali merenungkan dada langit. Awan berarak seperti tadi juga.

Entah mengapa, badan saya terasa seram sejuk. Nonong yang tadi tenang nampak resah. Melaga-lagakan gigi atas dengan gigi bawah berkali-kali hingga menimbulkan bunyi seperti orang menarik kain kapan. Matanya mula merah dan nampak liar semacam.

"Nonong, tenang Nonong. Bacalah surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan AnAnas," datuk mengingatkan Nonong.

Permintaan datuk segera dipatuhi oleh Nonong. Setelah dilaksanakan ternyata kegelisahan yang dialami terus hilang. Gigi atas dan gigi bawah tidak dilagakan, mata yang merah kembali normal.

Saya yang secara diam-diam membaca surah yang disebutkan oleh datuk tadi, tidak lagi mengalami rasa seram sejuk.

"Apa syarat yang dituntut?"

Datuk menggigit bibir bawah. Renung ke dinding dan ke arah tingkap seketika sebelum menatap wajah Nonong dengan pandangan yang tajam tetapi, penuh simpati.

"Rani Cantik mesti mempertaruhkan anak perempuan sulungnya. Mesti dikahwinkan dengan batu gunung yang ditemui di Kuala Sungai dengan kedudukan batu menghala ke arah matahari jatuh. Cara kebetulan anak perempuan sulung "Rani Cantik" itu ialah kamu."

"Kenapa saya dijadikan taruhan dan korban?" Nonong jengilkan sepasang biji mata sambil menggenggam penumbuk. Datuk terus memujuknya agar bersabar.

"Kenapa emak bertindak begitu kejam pada saya? Apa tujuan dia berbuat demikian?". Muncul lagi pertanyaan dari Nonong. Wajahnya membayangkan rasa kesal yang tidak penghujungnya.

Datuk mula menyedari, dia kini dalam keadaan terdesak. Kalau lambat bertindak, mungkin Nonong mengalami tekanan yang membawa kepada histeria, menjerit tidak tentu fasal, meracau tak tentu arah.

"Nonong bertenanglah, kisahnya belum habis. Aku sekarang sedang berusaha membetulkan kesilapan yang emak kamu lakukan. Kalau kamu tidak dapat mengawal perasaan, tidak sabar, semua usaha yang dibuat menjadi sia-sia Nonong."

"Maafkan saya memanda."

"Dengan mengahwinkan kamu dengan batu gunung, daya pesona, seri wajah dan apa yang kamu miliki akan berpindah ke wajah emak kamu. Emak kamu sentiasa kelihatan berseri-seri. Nampak menarik di mata siapa saja."

"Rasa macam tak percaya, susah untuk diterima akal," Nonong berusaha sambil merenung kosong ke arah pintu yang terdedah. "Tetapi itulah yang terjadi, Nonong," keluh datuk penuh kehampaan. "Apa tindakan selanjutnya, memanda."

"Kita bersurai, malam nanti lepas sembahyang Isyak, kita baca Yassin. Kemudian kita sama-sama masuk ke bilik rahsia emak kamu," datuk meluahkan agenda selanjutnya.

"Adik saya Harun macamana?".

"Dia ikut sama. Dia waris kuat kamu. Lagi pun dalam ilmu yang emak kamu amalkan, boleh dihalang oleh anak bongsu lelaki dari berlanjutan pada waris kamu pada masa akan datang," sebuah penerangan yang penuh yakin dari datuk untuk Nonong.

BERTINDAK

SETELAH selesai membaca surah Yassin, datuk menyuruh Harun Fadillah memakai pakaian serba putih. Nonong di minta jangan menukarkan telekung yang dipakai. Saya disuruh memakai kain pelikat tanpa baju. Kepala diikat dengan kain merah.

Seperti biasa, bila mahu melakukan tugas-tugas khas, datuk akan mengenakan pakaian serba hitam. Dan kerana mahu ikut serta dalam gerakan tersebut, saya disuruh berpakaian ganjil kerana saya orang luar. Tidak ada sangkut paut dengan keturunan Nonong.

Tugas dimulakan oleh datuk menggunakan rotan untuk mengetuk pintu bilik rahsia. Lima kali ketuk, mangga tembaga terbuka sendiri. Ketukan kali keenam daun pintu bilik terkuak sendiri. Harun Fadillah meluru mahu masuk ke bilik rahsia.

"Jangan, nanti kamu terima padah," tahan datuk.

Semua biji mata tertumpu ke bilik rahsia. Kerana gelap tidak ada satu pun yang kelihatan. Bila direnung lama-lama, terasa seram.

"Ada lilin."

"Ada memanda," jawab Harun Fadillah.

"Ambil enam batang," nyalakan dan bagi seorang dua. Bila sampai ke dalam letakkan rapat-rapat di tempat yang agak tinggi. Arahan ini sekali saja tidak akan diulangi lagi, faham."

"Faham," balas Harun Fadillah.

Semua arahan dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Tugas selanjutnya banyak dilakukan oleh datuk tanpa memberitahu kami terlebih dahulu. Sepanjang operasi berjalan, semuanya membisu. Semuanya mengharapkan cahaya lilin. Saya tidak tahu kenapa lampu letrik tidak dinyalakan. Memang membosankan berada dalam bilik yang kekurangan cahaya, pergerakan jadi terbatas. Lebih dari sepuluh minit berada suasana yang serba tak kena.

"Onkan lampu," bisik datuk ke telinga Harun Fadillah. Bagaikan kilat

Harun Fadillah menekan "Swich" lampu. Dengan serta merta seluruh ruang bilik dilimpahi cahaya terang benderang. Semuanya nampak cerah. Masing-masing menarik nafas lega.

"Nonong, Harun, kamu lihat apa yang terletak di bucu bilik."

Biji mata Nonong dan Harun Fadillah tertumpu ke arah yang dikatakan oleh datuk. Saya juga tidak mahu ketinggalan lalu merenung ke bucu bilik yang keadaan tidak bersih. Nampak berhabuk dan ada bungkusan yang dibalut dengan kain dua warna hitam-putih.

"Harun Fadillah, kamu waris kuat dalam keluarga, ambil bungkusan itu dan buka," sambil duduk bersila, berpeluk tubuh di muka pintu datuk terus memberikan panduan dengan kelopak mata separuh pejam. Harun Fadillah nampak cemas mahu mematuhi arahan. Renung ke arah kakaknya seketika seolah-olah minta bantuan.

"Jangan lambat-lambatkan," datang lagi arahan dari datuk. Kali nada suaranya keras dan meninggi.

Harun Fadillah tidak ada pilihan. Antara berani dan takut, bungkusan yang dibalut dengan dua warna segera diambil dan dibuka. Sungguh mengejutkan, seketul batu gunung kehitaman berkilat dibalut dengan segumpal rambut yang hitam berkilat dan seakan-akan memancarkan cahaya.

KECIL

SATU bungkusan kecil yang dibalut dengan kain kuning sebesar tiga jari orang dewasa turut ditemui di antara gumpalan rambut itu.

"Buka bungkusan kecil itu," arah datuk.

Terketar-ketar Harun membukanya. Mata saya dan mata Nonong tidak bergerak melihat ke arahnya. Dan bungkusan itu ditemui tujuh helai rambut yang halus. Warnanya agak kekuningan-kuningan, tidak ubah macam rambut bayi yang baru lahir dalam kotak kecil, bersama daun pandan kering tetapi, masih berbau.

"Semua barang-barang diletakkan dekat hujung kepala lutut kiri aku. Jangan diangkat. Tarik perlahan-lahan," nada suara datuk agak lembut. Tetapi, perintahnya menyusahkan.

Menarik barang dalam kain bukanlah satu kerja mudah. Kenapa tidak disuruh bungkus semula kemudian diletakkan di hujung lutut. Bukankah cara itu lebih mudah dan cepat. Begitu saya membuat kesimpulan.

Walau apa pun arahan datuk itu tetap dipatuhi oleh Harun Fadillah. Bila semua barang-barang sudah berada di lutut kiri, secara perlahan-lahan datuk membuka kelopak. Silih berganti dia menatap wajah Harun Fadillah dan kakaknya (Nonong).

Tidak dinafikan dua bersaudara itu nampak pucat dan cemas semacam. Saya berdebar menanti arahan-arahan yang bakal dituturkan oleh datuk. Rasanya, memang tidak ada untungnya saya melibatkan diri dalam perkara ini. Tetapi, apakan daya sudah terlanjur. Susah senang terpaksa juga dihadapi.

"Harun, Nonong."

Dua bersaudara itu segera angkat muka, merenung ke arah datuk dengan seribu pertanyaan. Apakah arahan yang mesti dipatuhi. Apa yang dinanti, tidak menjadi kenyataan. Dua minit semasa berlalu begitu saja. Datuk tidak berkata sepatah apapun. Asyik resah tidak menentu. Macam ada perkara yang berputar dalam tengkorak kepalanya.

"Apa yang kamu lihat dihujung lutut ini, sebahagian daripada barang yang mesti disediakan oleh emak kamu, sesuai dengan kemahuan dukun susuk," ungkap datuk.

Nonong dan Harun Fadillah anggukkan kepala.

"Aku tidak boleh menjelaskan perkara ini secara terperinci, kecuali kamu berdua mahu tahu. Jadi, kamu boleh bertanya sebelum pukul dua belas tengah malam," sambung datuk.

"Apakah itu syarat dan pantang larangnya, memanda?"

"Nonong memberanikan diri cuba bertanya.

"Kalau dilanggar apa padahnya?," susul Harun Fadillah.

"Usaha aku untuk memulihkan kakak kamu tidak berjaya. Malah, anak bini kamu menanggung susah."

Nonong terkejut dengan penjelasan itu. Wajah Harun Fadillah pucat. Datuk yang duduk bersila, secara mengejut jatuh tersungkur ke depan, macam ada kuasa ghaib yang menolaknya dari belakang. Secara tidak semena-mena udara dalam bilik menjadi panas, bagaikan berada di tepi unggun api. Badan saya terus berpeluh. Rasanya seperti ada sepasang mata berwarna hijau muncul di dinding bilik dari arah belakang.

Dalam keadaan yang serba gawat dan cemas itu, datuk berjaya duduk kembali seperti keadaan asal. Serentak dengan itu suasana kembali tenang, rasa panas yang membara dan mata hijau yang ganjil terus lesap.

"Kerana benda-benda inilah adik-adik kamu dilarang masuk ke dalam bilik khas ini," datuk renung ke arah dua objek yang berada di hujung lututnya.

"Iya, saya ingat sekarang, kata-kata emak," Nonong bersuara penuh perasaan. Wajahnya nampak cerah dan matanya bersinar penuh ghairah membayangkan sepenuhnya kepuasan yang tiada taranya. Bagaikan orang haus mendapat air.

"Apa yang emak kamu katakan pada kamu Nonong."

"Bila emak, ajak saya masuk ke bilik khas. Saya minta kebenaran supaya Khatijah ikut sama. Emak tak benarkan, dia selalu berkata: Anak sulung yang sudah susah dapat rezeki. Rupa-rupanya ada perkara yang mahu dirahsiakannya," ucap Nonong.Harun Fadillah menarik nafas. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya.

MENARIK

TIADA siapapun boleh menafikan bahawa apa yang dialami oleh Nonong menarik dan menyeronokkan. Ada ketikanya menakutkan, semuanya itu menambahkan minat saya untuk mengikutinya hingga akhir.

Mungkin, pada suatu masa kelak, cerita yang dikira tidak masuk akal itu, boleh dikisahkan pada generasi akan datang.

Sama ada mereka mahu percaya atau tidak itu hak mereka. Setidaktidaknya mereka tahu bahawa dunia ghaib tidak dapat dipisahkan dengan kehidupan nenek moyang mereka.

Malah ada yang mendampingi makhluk ghaib untuk tujuan tertentu. Biasanya untuk kejahatan yang akhirnya menjahanamkan diri manusia itu sendiri. Fikir saya dalam hati.

"Sekarang ceritakan rambut siapa yang membungkus batu gunung tu, memanda?" Nonong ingin tahu. "Rambut emak kamu yang dicabut semasa bulan mengambang, dibalut pada batu sebagai tanda ikatan perjanjian dengan dukun susuk."

"Yang lagi satu tu?" Soal Harun Fadillah.

"Rambut kakak kamu yang semasa berusia 55 hari, dipotong dengan bilah buluh tumpat semasa matahari mahu naik. Ditaruh dalam seludang kelapa gading bersama dengan daun pandan diselitkan celah gempalan rambut emak kamu," datuk berhenti bercakap.

"Tujuannya," desak Nonong.

"Macam aku katakan tadi, seri wajah kamu berpindah kepada emak kamu. Kecantikan zahir yang kamu miliki, tidak ada daya penarik, membuat orang lelaki tidak minat. Dalam istilah ilmu hitam disebut sebagai NIKAH SELUDANG"

Harun Fadillah dan kakaknya (Nonong) terkejut besar. Dan mereka mengakui kalau datuk tidak membuktikan kebenaran ceritanya. Mereka tidak akan percaya perkara itu dilakukan oleh ibu mereka.

"Sekarang terjawab sudah kenapa arwah ayah beria-ria benar menyuruh saya mencari memanda. Rupanya semua yang terjadi ada dalam pengetahuan memanda," suara Harun Fadillah penuh terharu.

"Dari dulu, aku sudah tahu arwah emak kamu banyak melakukan perkara-perkara yang kurang baik. Aku suruh berhenti. Malangnya dia tidak mahu. Arwah ayah kamu juga gagal memujuknya. Akibatnya, kamu yang tanggung derita," datuk tidak berhasil meneruskan kata-kata. Dia tersendak.

Semasa datuk tersedak, saya rasa batang leher seperti disentuh jari manusia yang tidak dapat dilihat terasa amat sejuk sekali. Nonong menjerit dan Harun Fadillah melompat macam ada sesuatu yang mengusik mereka.

"Kenapa Nonong," tanya datuk.

"Saya rasa ada tangan menyentuh buah dada saya, memanda."

"Ada jari panjang meraba leher dan telinga saya sejuknya bukan main, macam tangan mayat."

"Hum... ," keluh datuk.

Kerana saya tidak ditanya, saya pun tidak menceritakan apa yang saya alami. Apa yang saya tahu tidak jauh bezanya dengan apa yang dirasai oleh Harun Fadillah.

BERGERAK

TIBA-TIBA apa yang berada dalam bilik berterbangan. Tetapi, anehnya benda yang berada di kepala lutut kiri datuk tidak bergerak walau sedikit pun. Keadaan itu membuat saya, Nonong dan Harun Fadillah merasa cemas.

Memang cemas dan menakutkan, bila saya melihat tubuh Nonong dan Harun Fadillah bergerak dalam keadaan duduk dari sudut ke sudut, tidak ubah macam berada di perahu yang dipukul gelombang.

Nonong dan Harun Fadillah terkapai-kapai, mulut mereka terbuka dan cuba berkata sesuatu ke arah saya dan datuk. Malangnya, suara dua beradik itu tidak keluar. Paling mengerikan, bila tubuh mereka terangkat dan cuba bergerak ke arah pintu. Pada ketika itu, datuk segera bangun, dari mulumya keluar beberapa ayat Quran penghalau syaitan.

"Aduh !"

Jerit Nonong dan Harun Fadillah serentak. Kedua-duanya jatuh terperosok di sudut dinding, di mana bungkusan ganjil itu ditemui. Dengan susah payah mereka bangun, lalu duduk bersila di tempat asal.

"Sebelum tengah malam, sebelum pukul dua belas, kita mesti selesaikan semuanya ini," datuk melahirkan sebuah keazaman. Dari nada suara dan gaya dia bercakap, nampaknya datuk tidak mahu bertolak ansur lagi. Segala-galanya mahu diselesaikan dengan segera.

"Api," kata datuk.

Dengan jari telunjuk, saya menunjukkan ke arah enam batang lilin Salah satu lilin itu masih lagi terbakar. Lilin yang masih menyala itu datuk ambil.

Setelah mengemaskan silanya serta mempastikan kedudukan batu gunung yang dibalut dengan rambut serta tujuh helai rambut dalam seludang pinang berada di hujung lutut kirinya, perlahan-lahan datuk menghalakan di hujung lilin ke arah objek tersebut.

No comments:

Post a Comment