Monday, June 4, 2012

SIRI 204 TINGGALLAH DUKA TINGGALLAH SAYANG


 
 SELEPAS pernikahan (Mia-Andi) saya dan datuk cuma mampu bertahan selama seminggu saja di kampung halaman Mia. Datuk pun segera mengatur persiapan untuk pulang ke tanah semenanjung. Abang Mia, lebih awal dari kami.

Tiga hari setelah perkahwinan Mia, dia (abang Mia) pun berangkat ke Jakarta-Singapura-Tokyo kerana urusan perniagaannya. Dia juga beijanji mahu berjumpa datuk di Pulau Pinang. Tarikh, tempat dan waktu akan ditentukan kemudian. Cara mana dia mahu menghubungi datuk yang sentiasa berkelana dari satu tempat ke satu tempat, tidak pula saya ketahui.

Pada hemat saya, datuk akan pulang ke tanah air ikut jalan datang. Ternyata perkiraan saya tidak tepat, datuk memilih jalan pulang ikut pesisir pantai menghala ke utara yang bermula dari Kuala Tungkal dengan melalui beberapa buah pelabuhan hingga sampai ke Belawan.

Datuk merancang singgah di Medan-Deli sehari dua. Kemudian baru uu-nyemberangi Selat Melaka dengan bot dagang dan turun di Batu Uban, Pulau Pinang.

Bila Haji Basilam mengunjungi kami di rumah penginapan, perkara itu segera disampaikan oleh datuk kepadanya.

"Pelik, kamu memang manusia pelik. Suka mencari jalan susah. Kenapa tak balik ikut jalan datang? Bukankah itu lebih mudah dan cepat pula sampai. Kenapa mesti menyusuri pantai sampai ke Deli," itu komen Haji Basilam.

"Aku nak mencari kawan lama yang menetap di Kawasan Istana Deli," jawab datuk.

"Oh, begitu, ada hubungan keluarga dengan kamu?"

'Tak ada, cuma kawan baik saja."

"Kamu memang setia dengan kawan," Haji Basilam senyum sambil menepuk bahu datuk. Mereka ketawa.

"Kawan aku itu ada hubungan dengan kerabat di Raja Perak tapi, tak ada kuasa," kata datuk setelah ketawa mereka terhenti.

"Kenapa tak berkuasa pula? Agaknya, keturunan derhaka."

"Bukan derhaka tetapi, menentang Inggeris lalu dipecat oleh orang Inggeris yang berkuasa di Perak, saudara maranya yang lain dilantik menjadi raja memerintah negeri."

"Itu bukan derhaka tetapi, pahlawan," kata Haji Basilam penuh semangat. Datuk mengangguk lemah.

"Setiap kali dia datang ke Perak menemui kaum keluarganya di sana, dia akan singgah ke rumah aku. Cara kebetulan pula isterinya itu adalah penari di Istana Deli."

"Bila kamu berdua nak bertolak ke sana," cungkil Haji Basilam.

"Dua hari lagi."

"Pengantin baru dah tahu ke belum yang kamu mahu meninggalkan tempat ini?"

Pertanyaan yang diajukan oleh Haji Basilam tidak dijawab oleh datuk. Dia termenung panjang sambil mengkerutkan dahi. Macam, ada sesuatu yang bermain dalam kepala datuk.

"Saya fikir, tak payahlah beritahu mereka," mendadak saja datuk bersuara.

"Kenapa pula?" Pintas Haji Basilam.

"Rasanya, tak manis ganggu pengantin baru."

"Hissss……... " sanggah Haji Basilam.

"Saya tak mahu kacau mereka haji."

"Biar aku yang beritahu, lagi pun Mia tu anak angkat aku. Biar dia tahu kalau awak tak bawa si Andi ke sini, besar kemungkinan dia belum dapat bertemu jodoh."

"Mengapa kesitu pula yang difikirkan. Bukankah jodoh pertemuan itu adalah ketentuan dan hal Allah. KepadaNya kita patut mengucapkan syukur. Saya adalah penyebabnya atas gerak Allah juga."

Dialog yang rancak berhenti seketika. Datuk renung lantai. Haji Basilam mengigit bibir. Agaknya, dia berfikir di mana lojiknya kata- kata yang diaturkan oleh datuk sebentar tadi.

"Memang saya tahu dan faham tentang hal itu. Tetapi, saya bercakap ni dari segi budi bahasa dan pekerti manusia. Setidak-tidaknya, mereka mesti menghormati awak kerana usia awak. Biar aku beritahu budak- budak tu," Haji Basilam segera bangun.

"Nanti dulu, haji," tahan datuk.

Haji Basilam tidak peduli dan dia terus melangkah meninggalkan saya dan datuk di rumah penginapan dalam keadaan termanggu-manggu. Saya tidak mahu campur dalam urusan tersebut.

Sesungguhnya, saya memang merestui tindakan Haji Basilam itu. Memang saya mengharapkan Haji Basilam memberitahu Andi dan Mia tentang tarikh keberangkatan kami. Cuma dengan demikian saja yang berpeluang melihat wajah Mia-Andi untuk kali terakhir. Terima kasih Haji Basilam atas tindakan kamu itu, bisik batin saya dalam senyum panjang sambil melihat matahari petang yang kian mengecil dipuncak bukit.

Datuk bangun dan berubah tempat, kesempatan itu saya gunakan untuk melihat ke arah Haji Basilam yang sedang melangkah menuju ke rumah Mia. Sayaberdoa, saranan yang bakal diluahkan oleh Haji Basilam dapat diterima oleh Mia-Andio dengan hati terbuka. Kemudian, mereka bertindak menemui saya dan datuk.

KERETA HITAM

DUA hari kemudian, kira-kira pukul tujuh pagi. Sebuah kereta jenis Ford berwarna hitam berhenti di halaman rumah penginapan kami (saya dan datuk). Dengan senyum ramah, Haji Basilam keluar dari perut kereta. Saya dan datuk tercenggang. Beberapa minit herikutnya, Andi Kamarool dan Mia sampai di kaki tangga rumah. Semuanya bagaikan disusun dan diatur.

"Kereta untuk siapa Haji?" Tanya datuk.

"Untuk awak berdualah."

"Untuk kami!" Datuk segera mengkedutkan kening dan dahi.

"Kenapa awak terkejut," soal Haji Basilam.

"Saya tak ada masalah kereta sewa," nada suara datuk mula meninggi. Dia melangkah dengan berhati-hati menuruni anak tangga.

"Mia yang menyuruh saya mencarinya," jelas Haji Basilam sebaik saja datuk duduk di anak tangga paling bawah sekali.

"Memang benar cakapnya, saya yang menyuruh Haji Basilam mencari kereta sewa," sahut Mia.

Saya lihat Andi Kamarool yang berdiri tidak jauh dari Mia segera anggukkan kepala. Datuk menarik nafas. Si pemandu kereta Ford yang merasa jemu berada dalam perut kereta segera keluar.

"Bukan apa-apa, memudahkan perjalanan supaya cepat sampai dan jimatkan masa serta tidak penat. Bila cepat sampai ke Kuala Tungkal, senanglah pula membuat urusan perjalanan selanjutnya. Sama ada mahu ikut jalan darat atau jalan laut," lanjut Mia dengan sepasang matanya tetuju ke wajah saya. Dada saya terus berdebar.

"Kalau begitu, terima kasihlah kerana menolong saya dan Tamar, dengan apa mahu saya balas budi baik Mia. Mudah-mudahan Allah memberkati hidup kamu berdua, murah rezeki, sihat walafiat dan bertambah keimanan padaNya," nada suara datuk penuh terharu.

"Eh.. ," Mia tidak meneruskan kata-kata selanjutnya. Dari sinar matanya, saya dapat membaca kepuasan perasaan yang amat sangat.

Kerana semua barang-barang untuk perjalanan sudah siap sedia, tanpa membuang masa datuk dan saya segera masuk ke perut kereta.

"Selamat jalan Tamar."

Andi Kamarool hulurkan tangan. Saya genggam penuh erat sambil sepasang mata kami berlaga. Saya dapat merasakan tangan Andi Kamarool menggeletar. Wajahnya nampak pilu. Memang, ada genangan air jemih di kelopak matanya.

"Semoga kamu bahagia Andi," suara saya tertahan-tahan.

'Terima kasih Tamar, semoga persahabatan kita terus berkekalan," tambah Andi Kamarool dan secara mengejut dia terus menangis tersedu.

Pemandu kereta, Haji Basilam dan datuk tidak memberikan sebarang komentar dengan apa yang kami lakukan. Barangkali, mereka juga terharu. Tetapi, saya dapat mengawal perasaan dan masih mampu tersenyum sedangkan gelora hati saya hanya Allah saja yang mengetahui.

Perlahan-lahan saya alihkan renungan dari wajah Andi Kamarool ke wajah Mia yang berdiri di sisi Andi Kamarool. Mukanya nampak merah dan anak mata hitamnya merenung redup ke arah saya. Sepasang kelopak bibirnya seakan-akan bergerak. Malangnya, tidak ada sepatah perkataan yang terucap daripada kelopak bibimya. Andi Kamarool tunduk merenung kami.

LEMBUT

MATAHARI pagi terus memancur lembut, kicau burung jelas kedengaran seolah-olah melahirkan rasa simpati dengan apa yang kami alami.

'Tamar."

"Iya Mia," sahut saya.

"Kuucapkan selamat jalan Tamar," ujar Mia lembut," semoga Allah melindungi perjalanan kamu dan datuk. Aku mendoakan kebahagiaan hidup kamu Tamar."

Dada saya terasa sebak. Dengan serta merta saya alihkan renungan ke arah kaki tangga rumah. Macam-macam yang mengoncang batin, ada rasa marah dan geram. Ada saatnya timbul rasa hampa dan hiba yang memanjang.

'Tamar, renunglah muka aku."

Dada saya terasa sebak.

'Tamar, renunglah muka aku," lanjut Mia dalam nada suara yang tersangkut-sangkut. Perlahan-lahan saya menarik dan melepaskan nafas Mia masih berusaha untuk meneruskan kata-kata dalam rasa sebak dan hiba. Sesungguhnya, saya bagaikan tidak mampu untuk mengangkatkan kepala merenung wajah Mia. Hiba benar rasa hati.

"Semoga Allah akan memberkati doa kamu untuk saya dan datuk Mia. Aku memang mengharapkan doa aku diperkenankan oleh Allah, semoga kamu berdua hidup bahagia, sampai anak cucu. Hanya tanah saja yang memisahkan kamu berdua," saya paksa hati dan perasaan untuk berkata kata dalam rasa sebak yang memanjang. Setiap patah kata yang terhambur dari mulut tersekat-sekat.

'Terima kasih dan ," suara Mia mati di situ.

Dan beberapa saat berikutnya, terdengar isak tangis dan sedu sedan dari Mia. Perlahan-lahan kepalanya dijatuhkan ke atas bahu kiri Andi Kamarool terlintuk manja di situ. Penuh mesra telapak tangan kiri Andi Kamarool mengosok-gosok belakang Mia.

Ada sesuatu yang diucapkan oleh Andi Kamarool ke cuping telinga Mia. Dengan serta merta rasa cemburu, geram membuak-buak dikalbu saya. Hilang rasa geram, cemburu dan marah. Timbul rasa yang amat mengharukan dalam kalbu. Tanpa dapat ditahan-tahan air mata terus melilih dicerun-cerun pipi saya.

Dengan sisa-sisa kekuatan yang masih ada. Saya berusaha mengumpul kata-kata untuk dihamburkan kepada Mia.

"Ah,!" datuk mendengus.

Semua rangkaian kata yang tersusun hilang dari sanubari saya, akibat dengusan datuk yang tidak saya duga sama sekali.

"Apa lagi, Tamar?"

Datuk segera menoleh ke arah saya bersama dengan sinar mata yang tajam.

"Jalan, jangan dilayan karenah budak-budak," kata datuk sambil menyandarkan badannya," saya mahu cepat sampai ke Kuala Tungkal," sambungnya kepada pemandu.

Enjin kereta pun dihidupkan, bila minyak ditekan dan gear satu dimasukkan, kereta pun bergerak perlahan-lahan meninggalkan Haji Basilam, Mia dan Andi Kamarool di halaman rumah. Sebelum kereta memasuki jalan besar, saya toleh ke arah halaman rumah penginapan, mereka masih melambai-lambaikan ke arah kami.

RESAH

SEPANJANG perjalanan, hati saya resah selalu. Detik manis yang dilalui datang dalam kepala yang bagaikan putaran filem. Mungkinkah ada gadis secantik Mia akan datang dalam hidup saya? Timbul pertanyaan dalam diri.

"Sudah berapa lama kamu membawa kereta?" suara datuk memecahkan suasana sepi dalam kereta.

"Lebih dari sepuluh tahun."

"Selalu bawa penumpang keluar kawasan?."

"Jarang, kecuali orang yang saya kenali, saya ada kerja tetap."

"Kerja apa?". Datuk merenung muka pemandu.

"Berladang."

"Memandu kerta ni kerja sambilan."

"lya," angguk pemandu bas.

"Buat amal jariah. bagus tu, satu kerja yang baik," komen datuk lagi. Pemandu kereta tersenyum panjang.

Kereta terus meluncur laju melintasi hutan dan gunung ganang. Ada ketikanya melalui kawasan perumahan dan sawah yang saujana mata memandang. Lamunan tanpa hujung terus berpesta dalam tempurung kepala. Sepasang bibir datuk nampak bergerak-gerak, saya pasti dia sedang membaca kalimah-kalimah suci memuji keindahan alam ciptaan Allah Yang Maha Besar.

"Siapa nama kamu?" datuk bertanya disaat pemandu memutar stereng melalui selekoh tajam sebelah kanan.

"Ahmad Nazar tetapi, kawan-kawan memanggil saya Lebai Ayi."

"Humm " datuk anggukkan kepala.

"Suami Mia tu mesti orang handal, pak," susul pemandu kereta.

Datuk kelihatan seperti tersentak. Muka si pemandu direnung sejenak. Temyata pemandu yang berambut agak keriting dan mula beruban kurang senang dan tindak-tanduk datuk itu.

"Kenapa kamu kata macam tu."

"Hai, semua orang tahu yang dia tu keturunan manusia harimau," sipemandu bersuara sambil merenung keluar melihat pepokok dan bukit- bukau di kiri kanan jalan. Datuk melagakan gigi atas dengan gigi bawah berkali-kali.

"Lagi apa yang kamu tahu tentang dia lebai?" datuk bertambah ghairah mencungkil rahsia.

"Saya tahu tentang asal-asulnya, hanya lelaki yang cukup tinggi ilmu keduniaan dan akhirat saja yang boleh menaklukinya."

"Begitu," celah datuk.

'Tetapi, dia baik hati dan pemurah. Dia selalu menyewa kereta saya bila dia ke mana-mana, sebahagian daripada penduduk kampung mengharapkan kemurahan hatinya."

"Saya mahu mendengar yang baik-baik darinya. Saya tak mahu hcrcakap tentang dia dan suaminya, itu urusan mereka." Cukup tegas datuk bersuara.

"Maafkan saya, berangkali pak ada hubungan keluarga dengannya. maafkan saya," nada suara pemandu penuh kesal dan kehampaan. Datuk tidak memberikan kata putus, sama ada mahu menerima permintaan maaf atau menolaknya.

"Maafkan saya," ulangnya lagi.

Macam tadi juga, datuk terus membisu. Matanya merenung ke hadapan.

Perjalanan selanjutnya, tidak dibungai dengan perbualan di antara datuk dengan Ahmad Nazar. Masing-masing membisu. Perkara itu berpanjangan hingga sampai ke Kuala Tungkal.

'Terima kasih atas kerjasama awak, maafkan saya," Telapak tangan datuk dan Ahmad Nazar segera bercantum. Jari-jemari mereka berpaut erat. Mereka berpeluk sambil melagakan pipi kiri dan kanan.

"Saya pun begitu, saya tidak terniat jahat bila bercakap tentang Mia," tersangkut-sangkut suara Ahmad Nazar.

"Saya tidak marah, saya tidak tersinggung," balas datuk.

"Mahu ke Deli, ikut laut?", soal Ahmad Nazar.

"Iya," jawab datuk.

"Selamat jalan."

"Terima kasih."

Saya dan datuk segera menuju ke pelabuhan. Cuma satu jam setengah saja kami berada di Kuala Tungkal sebelum menaiki kapal barang menuju ke Belawan. Perjalanan yang jauh itu tidak menjemukan kerana kapal yang kami tumpangi singgah di beberapa buah pelabuhan yang kebanyakkan penghuninya cukup ramah dan baik hati.

SELESA

ANTARA pelabuhan yang disinggahi ialah Tembilahan, Dumai, Labuhan Bilik, Tanjung Balai dan akhirnya, sampai ke Belawan. Kerana kapal sering saja singgah memunggah dan mengambil barang termasuk juga penumpang, perjalanan mengambil masa hampir dua minggu untuk sampai ke Belawan.

Sesungguhnya perjalanan dengan kapal dagang menyusuri persisiran pantai banyak memberi pelajaran dan pengalaman baru pada saya. Dua minggu berada dalam kapal dagang saya sempat mengenali berbagai- bagai etnik bangsa Indonesia yang bercakap dalam berbagai-bagai loghat.

Setiap penumpang merasa terkejut, bila mengetahui saya dan datuk dari Tanah Semenanjung, mereka tetap memperlihatkan rasa hormat dan ramah dan tetap mengatakan, orang Tanah Semenanjung, Tanah Jawa dan Sumatera tetap serumpun bangsa yang dipisahkan oleh Laut Selat Mflaka. Dari segi kepercayaan, adat resam dan budaya hampir serupa.

Sampai di pelabuhan Belawan hari Selasa, jam sebelas pagi ketika hujan turun rintik-rintik. Datuk menyewa sebuah kereta (teksi sapu) menuju ke sebuah kawasan perumahan yang letaknya tidak jauh dari kawasan istana bekas kesultanan Deli.

No comments:

Post a Comment